Zo houdt jouw bedrijfspagina het hoofd boven water in een stroom van persoonlijke posts

De 3 efficiëntste tips om de vernieuwde Facebooktijdlijn te veroveren

Facebookbaas Mark Zuckerberg zit met ons in. Opdat we onze tijd op zijn platform “goed zouden besteden” sleutelt hij dit jaar grondig aan de tijdlijn. Daar zal de nadruk vanaf nu vooral op ‘betekenisvolle sociale interacties’ liggen, zijnde berichten en reacties van vrienden en familie. Ja, je zal de motivational quotes van je tante nóg vaker te zien krijgen. En nee, de posts van jouw bedrijfspagina horen niet thuis in het rijtje. Maar hoe dan je doelgroep nog bereiken?

De voorbije weken puilden heel wat nieuwsbrieven en blogartikels uit van de do’s en don’ts om je Facebookposts aan de man te brengen. Niet allemaal even nieuw (“plaats een CTA in elke post”) en niet allemaal even vanzelfsprekend (“installeer een chatbot op je pagina”). Wij bekeken alle adviezen in detail en filterden er de drie meest effectieve en haalbare voor jou uit.

1. Sponsor je posts

Van je stoel gevallen door deze eerste tip? Waarschijnlijk niet. Je had zelf ook al uitgevogeld dat de nieuwste tijdlijnmaatregel bedrijven een stevige duw richting advertenties geeft. Maar we kunnen je misschien wel nog iets bijbrengen over de manier waarop je die advertenties inzet.

Ben jij nog volop in de weer met de community building rond je bedrijfspagina? In die beginfase wordt het interessant om de kosten van urenlang posts bedenken om te zetten naar advertentiebudget voor enkele rake posts. Daarmee haal je je brandingdoelstellingen op dit moment sneller.

2. Vraag je fans om hun paginavoorkeuren aan te passen

Zijn je Facebookfans echt fan van je merk? Zuckerbergs nieuwe ingeving biedt hen de uitgelezen kans om dat te bewijzen. Mensen die je pagina volgen, kunnen namelijk met één klik aangeven dat jouw berichten in volle glorie op hun tijdlijn mogen verschijnen.

Wellicht kunnen zelfs je trouwste volgers wat motivatie gebruiken voor deze minimale inspanning. Schaam je dus niet om de vraag op de man af te stellen – al dan niet gehuld in een ludiek jasje. Zet hier bijvoorbeeld je nieuwsbrief of een afzonderlijke nieuwsflash voor in.

3. Koppel een Facebookgroep aan je pagina

Zuckerberg vraagt interactie? Wel, interactie kan hij krijgen. Zeker als je de wijze beslissing neemt om een Facebookgroep aan je pagina te koppelen. Het community-gevoel in zo’n groep trekt geïnteresseerden naar een gezellige plek waar jij op een organische manier gehoord en gezien wordt.

Afhankelijk van je doel(groep) stel je de privacyinstellingen van je groep in op ‘openbaar’ of ‘besloten’. Is het de bedoeling om je klanten te ondersteunen? Dan werk je hun veiligheidsgevoel best in de hand met het tweede type. Een openbare groep levert je natuurlijk wel een groter bereik op.

 

Doet ons Facebookverhaal je hunkeren naar andere hoofdstukken binnen online communicatie? Ontdek dan hier wat wij nog allemaal te vertellen hebben