Zo levert contentmarketing jou geld op

Als bedrijf is het tegenwoordig bijna vanzelfsprekend om aan contentmarketing te doen. Blogs, nieuwsbrieven, sociale media,… we produceren het bij de vleet. Maar waarom doe je het? Hoop je een literatuurprijs in de wacht te slepen? Of wil je op het volgende familiefeest uitpakken met je likes? De échte vraag is: bereik je er ook effectief iets mee? Brengt jouw contentmarketing geld in het laatje? Na het lezen van deze blog vast wel.

Moments that matter

Volgende scenario’s komen je waarschijnlijk bekend voor: je rijdt net de garage uit met je splinternieuwe wagen, terwijl er een mail in je mailbox vliegt waarin ze de nieuwste modellen en promoties bekendmaken. Of je toonde een glimp van je bouwplannen op Batibouw en de kortingsbon voor verf ligt al in je – nog niet geplaatste - brievenbus. Twee keer een verdienstelijke poging om iets te doen met data, maar twee keer jammerlijk mislukt. Mensen inspireren en informeren werkt, maar enkel als je het doet op het juiste tijdstip. 98 procent van de mensen ontvangt een ‘koop nu’-boodschap op het foute moment en voelt zich niet aangesproken. Alle tijd, geld en moeite voor niets dus. De oplossing? Bied je (potentiële) klant de juiste informatie op het juiste ogenblik.

Contentmarketing: van verleiden, daten tot de eerste keer

De sales funnel, customer journey, AIDA,… als marketeer begint je hartje spontaan sneller te slaan bij het horen van deze begrippen. Maar gebruik jij ze vandaag nog? Sinds de digitale wereld communiceren goedkoper en sneller maakte, gooien steeds meer marketeers deze geweldige theorieën overboord. Daarom, back to the basics. Naar mijn persoonlijke favoriet: het see, think, do, care-model. Een simpele voorstelling van de customer journey, waaruit duidelijk blijkt dat elke fase een andere doelstelling heeft, en dus ook een andere contentmarketingstrategie eist.

  • de see-fase is de ‘branding-fase’. Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken, zodat zoveel mogelijk mensen je product of dienst leren kennen.
  • in de think-fase overtuigen we die mensen die je hebben leren kennen in de see-fase. Je geeft argumenten om jouw product of dienst te overwegen. Denk hierbij aan informerende blogs, interviews met ambassadeurs, vergelijkingtools,…
  • in de do-fase beogen we conversies. Dat is het moment waarop mensen je product of dienst kopen. ‘Nu kopen’ of ‘nu bestellen’ is hier de boodschap.
  • tot slot is er de care-fase, waar je aan klantenbinding doet. Je blijft je community informeren, inspireren en boeien zodat ze je nooit meer loslaten. Het ultieme doel? Van je klanten ambassadeurs maken.

Eerst denken, dan doen

Vandaag beschikken we over data waarvan Strong en Elmo Lewis – de godfathers van de customer journey - enkel konden dromen. Het is dan ook hoog tijd dat we deze gegevens gebruiken om een optimale klantenervaring te creëren. Om het overzicht te bewaren start je best met een sterk strategisch fundament voor je contentmarketing. Een werkdocument om te gebruiken, te evalueren en opnieuw toe te passen.

Bepaal eerst wie je doelgroep is en vervolgens hoe je customer journey eruitziet voor deze verschillende profielen. Stel dan voor elke doelgroep in elke fase de hamvraag: aan welke informatie hebben ze behoefte? Breng dit alles in kaart in een content map. En dan kan je écht aan de slag. Produceer content in verschillende vormen, maten en kleuren. Maar vergeet vooral de allerbelangrijkste stap niet: je content verspreiden. Want extreem goede content die niemand leest is zoals een gezellig café in een verlaten bos. Zonde. 

Meten is weten

Wat ik zo geweldig vind aan online contentmarketing? Je kan je boodschap perfect afstemmen op de doelgroep en exact die personen bereiken die je wil bereiken. Maar de wiskundefreak in mezelf kickt nog op iets extra: alles wat je doet kan je meten. Wat werkt en wat niet? Wat brengt geld op en wat niet? Wie heeft op wat geklikt? Met de juiste data blijft slechts één vraag onbeantwoord: wanneer begin jij met strategische contentmarketing?

Nog niet aan een blog begonnen? Ontdek hier 4 goede redenen om te bloggen