Sociale Economie Vlaanderen

Quasi iedereen kent de Kringwinkels. En bij heel wat Limburgers doet de naam ‘Bewel’ een belletje rinkelen. Maar wist je dat er naast deze twee kroonjuwelen nog honderden andere sociale economiebedrijven in Vlaanderen actief zijn? We besparen je de technische uitleg over beschermde werkplaatsen, sociale werkplaatsen, maatwerkbedrijven of de lokale diensteneconomie. Maar wat we wel kunnen vertellen: ons land telt heel wat schitterende sociale ondernemers, die op een schat aan (verborgen) verhalen zitten. In opdracht van de Vlaamse Overheid delven wij die verhalen op… en vertellen we ze aan iedereen die ze horen wil. Onder de vlag ‘Sociale Economie Vlaanderen’ informeren we niet alleen mensen uit de sector sociale economie, we schudden ook het brede publiek wakker met diepmenselijke verhalen.

 

Online storytelling

Het begrip ‘online driehoek’ klinkt onze naaste volgers bekend in de oren. Door de website www.socialeeconomie.be met de juiste content (nieuwsitems, blogs, interviews, …) te stofferen, deze stories te verspreiden via social media (Facebook, Twitter en LinkedIn) en te prikkelen via een tweewekelijkse digitale nieuwsbrief geraakt Vlaanderen stilaan vertrouwd met het fenomeen sociale economie.

Look & feel

De sociale economie kampte met een stoffig, geitenwollensokken imago. Daarom mochten we ‘Sociale Economie Vlaanderen’ een ander jasje aanmeten. Het resultaat is een zakelijk ogende en toch frisse stijl, die de kwaliteit en het professionalisme van sociale ondernemers onderstreept.

 

Verliefd op de sociale economie

Van het een komt het ander… Door ons te verdiepen in de sociale economie (en via Kingcomm, een opleidingstraject rond communicatie voor sociale ondernemers) liepen we door de jaren heen heel wat intrigerende mensen tegen het lijf. Dat leidde spontaan tot nieuwe projecten, samen met bijvoorbeeld Nathalie en Francis van Groep Maatwerk, Tom, Johan en Ruth van Bewel, Jan van De Wassende Maan, Elke en Jochim van De Biehal, Benjamin van Rising You(th) en de altijd hartelijke Ann van De Bottelarij.

 

Resultaten

De community rond ‘Sociale Economie Vlaanderen’ verzamelt duizenden Vlamingen, en groeit nog elke dag:

  • 2.824 nieuwsbriefabonnees
  • 2.389 volgers op Facebook, 1.422 op Twitter en 1.297 leden in de LinkedIn-groep
  • gemiddeld 6.884 unieke websitebezoekers per maand

 

 

Op zoek naar een vleugje magie?
Patricia en Bert spreken graag af!

Vergelijkbare cases die je mogelijk interesseren

SamenSterker Limburg

SamenSterker Limburg

Wat je samen aankoopt, koop je goedkoper. SamenSterker zet de kracht van een community letterlijk om in geld. Maar hoe begin je aan zo’n community en hoe onderhoud je ze?

Read more
maak en smaak

Maak & Smaak

Maak & Smaak is de eerste soepbar in België die gerund wordt door mensen met een beperking. Een prachtig verhaal… en wij mochten mee in de communicatiepotten roeren.

Read more
Happy Aging cover

Happy Aging

Om uit te groeien tot een inspirerende ledenorganisatie kiest Happy Aging voor een nieuwe naam én logo. "Professionalisme en warmte, expertise en laagdrempeligheid, daadkracht en humor… dat moet het logo uitstralen“, luidt de opdracht. 

Read more