De online driehoek

In 3 stappen naar een geslaagd online marketingplan

“A man without a plan goes nowhere”, zingt Bob Dylan. Hetzelfde geldt voor jouw online communicatie. Met de online driehoek van Influarté kunnen we je geen Nobelprijs beloven, wel een plan om likes, clicks, shares aan de lopende band te scoren. En zo meer verkoopkansen te genereren voor jouw bedrijf.

In deze blog doen we onze filosofie op online marketing uit de doeken: onze online driehoek telt 3 hoeken, onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Hoek 1: website

De consument van vandaag informeert zich graag. Hoe? Via jouw website. Een snelle, mooie en gebruiksvriendelijke website is dus onontbeerlijk. Het is bovendien de luchthaven van jouw online reis: alle online acties vertrekken of landen hier. Een aantal reistips:

  • Responsive: meer dan 60% (and counting) van jouw (potentiële) klanten bezoekt jouw website met een mobiel toestel. Zorg er dus voor dat die er ook op een klein scherm strak uitziet. Zelf eens testen? Bezoek Maak & Smaak op je laptop en smartphone. En doe vervolgens hetzelfde met je eigen website.

  • Call-to-action: eens een bezoeker op een van jouw webpagina’s geland is, wil je hem zolang mogelijk op je website houden. Met een goed gekozen call-to-action onderaan elke pagina verleid je je bezoekers om verder te klikken naar een van je andere pagina’s. Zo gids je hen moeiteloos doorheen je hele website.

  • SEO: een website die niet gevonden wordt, is als een frietkot zonder mayonaise: weinig bezocht. Via Search Engine Optimization zorg je dat je op de eerste pagina van de zoekresultaten op Google staat. Vrij technisch, maar wel cruciaal. Tik op Google maar eens de woorden ‘pr bureau limburg’ in en ontdek wie je als eerste terugvindt (net onder de Google-advertenties).

  • Blog: een blog is tegenwoordig een must om op te vallen. Waarom? Dat lees je hier.

  • Link naar social media en nieuwsbrief: verwijs erg duidelijk naar je social mediakanalen én vraag om in te schrijven op jouw nieuwsbrief. Extra fans kunnen nooit kwaad, toch? Even de daad bij het woord voegen: schrijf je gerust in voor onze nieuwsbrief, of volg ons op Facebook, Twitter of Instagram ;).

 

Hoek 2: social media

Wist je dat 1 op 2 Belgen een Facebookprofiel heeft? Als bedrijf ben je best daar aanwezig waar je (potentiële) klanten zitten.

Een straffe social mediacampagne opstarten, doe je zo:

  • Maak een analyse van jouw diensten/producten en klanten.

  • Selecteer de beste online kanalen om jouw klanten te bereiken.

  • Werk een stevig online marketingplan uit: een sterke boodschap in een catchy jasje én met de nodige frequentie levert gegarandeerd een hoge respons op.

  • Herverpak de boodschappen uit je nieuwsbrief op een aantrekkelijke manier, in functie van het medium. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Facebookpagina van InfraLigne of de Twitteraccount van Sociale Economie Vlaanderen.

  • Verwijs in al je communicatiedragers naar je website: want extra bezoekers zijn extra verkoopkansen.

 

Hoek 3: digitale nieuwsbrief

Wist je dat gemiddeld 1 op 5 nieuwsbrieven geopend wordt? De eenheidsworst overstijgen is dus belangrijk. Niet met schreeuwerige titels, maar wel met informatie die relevant is voor jouw publiek. Niet gewoon relevant, maar hyperrelevant zijn is de boodschap. De Happy Aging-nieuwsbrief wordt bijvoorbeeld in 1 op de 2 gevallen geopend.

Een nieuwsbrief is ook het ideale middel om je website en je social mediakanalen in de verf te zetten. Opnieuw: extra bezoekers op beide platformen zijn extra verkoopkansen.

Voilà, klaar om Pythagoras te laten verstommen met jouw kennis over (online) driehoeken? Of toch op zoek naar professionele ondersteuning, al dan niet met een friet met mayonaise? Geef ons een seintje