Je hebt bloggen en bloggen bloggen

4 goede redenen om een blog op te starten

Als we het marketingplan van een klant opstellen, is het zowat ons eerste voorstel. “Een blog schrijven, moet je doen. Heeft alleen maar voordelen.” En toch. Slechts 20% van de bedrijven blogt vandaag. Dat heeft uiteraard het voordeel dat er voor ons nog veel werk is. Maar het is vooral jammer dat veel bedrijven een groot potentieel onbenut laten. Want nieuwe, relevante content … lezers smullen ervan.

Een blog heeft 4 grote voordelen:

 

1. Gezien worden

Websites met een blog trekken 55% meer bezoekers aan. Het geeft dan ook duidelijk meerwaarde. Het is persoonlijk, aanvullend, up-to-date en relevant. Doorspek dit met de nodige humor en je hebt gegarandeerd een voltreffer. Kijk maar eens naar deze blog van InfraLigne. De behoefte om te vertellen en te communiceren is van alle tijden. Van rotstekening tot blog, weet je wel …

 

2. Gevonden worden

Websites met een blog genereren 400% meer zoekkansen op Google. Als je blogt over jouw product of dienst zal die tekst vol ‘keywords’ staan. Woorden waarop jouw doelpubliek zoekt. En Google werkt nu eenmaal zo dat het de meest relevante content bovenaan de resultatenlijst zet.

 

3. Vertrouwen krijgen

90% van de consumenten verkiest een blog boven reclame om een nieuw bedrijf, product of dienst te leren kennen. Een blog is bovendien het ideale forum om jouw expertise te laten zien. Hele dagen ben je met je vak bezig. Waarom niet tonen aan de buitenwereld wat voor kennis je in huis hebt? De blog van sociale economie werkt zo. Onversneden, soms pikante, maar altijd spraakmakende meningen.

 

4. Netwerken

Een blogpost op Facebook levert tussen de 25 en 50% meer respons op. Een goede blog zal snel gedeeld worden op andere sociale media. Mensen reageren hierop, abonneren zich of nemen een kijkje op je website. Je bouwt meteen een band op. Een blog is dus ook perfect om (potentiële) klanten te betrekken. We merkten dit nog eens duidelijk bij de laatste blog van Urbicoon. Het aantal likes, views en shares op Facebook zijn significant hoger dan ‘normale’ posts.

‘Waarover moet ik dan schrijven?’, hoor ik je nu denken. Wel, mogelijkheden zat. Schrijf over wat je doet, hoe je dit doet of waarom je dit doet (check zeker dit mooie voorbeeld van To The Point Events). Schrijf over een leuk event, een goed klantencontact of een mijlpaal in de geschiedenis van je bedrijf. Schrijf over iets persoonlijks, iets waar je wakker van ligt of juist doet dromen. En als je echt geen inspiratie hebt, dan helpen wij graag een handje.

> Wil je graag praten over jouw blog? Of gewoon zin om de best-off van Tempation Island nog eens te bekijken? Laat het ons weten.