Waarom Idearté het Warmste Communicatiebureau is

Grafisch Idearté-kwartet zet beste beentje voor tijdens creatieve champagneveiling

Idearté draagt drie duidelijke bedrijfswaarden uit: wij zijn ondernemend, creatief en authentiek. Wat dat concreet betekent, kan je hier lezen. Maar als onvervalste storytellers weten wij natuurlijk als geen ander: concrete verhalen vertellen zoveel meer dan droge ‘mission statements’.

Het Warmste Communicatiebureau

In de voorbije eindejaarsperiode speelden onze grafische ontwerpers de hoofdrol in een dergelijk verhaal. Terwijl half België zich richting Wachtebeke repte tijdens De Warmste Week, toonden ook onze ontwerpers zich van hun creatiefste kant voor het goede doel.

Creatieve champagneveiling

Op vraag van Ronde Tafel Sint-Truiden zette Idearté – samen met de collega’s van Hands – namelijk de schouders onder een creatieve champagneveiling. Concreet verliep dat als volgt:

  • Een zestal bekende Limburgers inspireerden ons met een gedachte, een boodschap, een persoonlijk inzicht…
  • Met deze inspiratie gingen ontwerpers Rik, Johnny, Liesbeth en Lorenz aan de slag
  • Het doel: een fles champagne decoreren en personaliseren, om zo de boodschap van de bekende Limburgers uit te dragen

Eenmaal, andermaal, … verkocht!

Tijdens het event van de Ronde Tafel gingen deze unieke stukken onder de hamer:

- De fles van doelman Simon Mignolet, door de ogen van Rik Leen: “Deze fles verwijst naar de eerste wedstrijd van Simon in de Engelse Premier League. Na afloop van de match Sunderland – Birmingham werd Simon tot ‘Man of the match’ gekroond. De cijfercombinatie 22 vormt de rode draad doorheen het ontwerp. Enerzijds was 2-2 de uitslag van de wedstrijd, anderzijds is 22 Simons rugnummer. Zonder de spiegel heeft het werk geen betekenis: pas wanneer je het spiegelbeeld bekijkt wordt alles wordt. De 22 komt tevoorschijn, alsook de ‘M’ die in de baklijn staat. De spiegel is een knipoog naar een dienblad: we serveren een fles champagne voor Simon Mignolet, de man van de match.”

Fles Rik Leën
Ontwerp Rik Leën

 

- De fles van Veerle Heeren, burgemeester van Sint-Truiden, volgens Liesbeth Lenaers: “Veerles inspirerende quote luidde ‘Doe wel en zie niet om’. Op de fles staan daarom getekende portretten van bekende personen die de wereld met hun visie veranderd hebben en die daarbij op veel weerstand gebotst zijn. Sommigen hebben er zelfs hun leven voor gelaten…  De tekeningen tonen Winston Churchill, Martin Luther King, Abraham Lincoln, Nelson Mandela, Moeder Theresa, Margaret Thatcher, Marie Curie, John Lennon, Albert Einstein, Mahatma Gandhi, Dalai Lama en Barack Obama. De portretten zijn uitgewerkt als gestileerde icoontjes. Dit vormt een knipoog naar de bekende iconen uit de huisstijl van Sint-Truiden. Ook de bruine kleur, typerend voor het logo van Sint-Truiden, komt terug in de fles. De link met onze burgemeester is wel duidelijk, zeker (lacht)?”

Fles Liesbeth Lenaers
Ontwerp Liesbeth Lenaers (rechts)

 

- Ontwerper Johnny Baeten vergulde het idee van TVL-nieuwsanker Niels Christiaens: “De fles, omgeven met zwarte en witte veters, verwijst naar de wereldberoemde Benetton-reclame. De veters staan symbool voor de goede verstandhouding tussen mensen van verschillen rassen in de sport. Sport verzoent, sport overstijgt culturen en huidskleuren. Het geheel is in goud overspoten: enerzijds omdat op deze manier iedereen (de zwarte en de witte veters) in één klap gelijk wordt, anderzijds omdat we goud in sportmiddens spontaan associëren met winnaars. Denk bijvoorbeeld aan de Gouden Schoen - die de beste voetballer in de Belgische competitie bekroont - of de uitreiking van gouden medailles.”

Fles Johnny Baeten
Ontwerp Johnny Baeten (midden)

 

-Collega Lorenz Bungeneers ging ten slotte aan de slag met het Limburgsymbool, een idee uit de koker van gouverneur Herman Reynders: “De fles vormt een strak ontwerp dat de waarden van het Limburgsymbool naar buiten brengt. Het ontwerp straalt trots uit en linkt naar de fierheid die het Limburgsymbool met zich meedraagt. Het warme rood in het symbool staat ook voor de warmte waar Limburg voor zorgt. Het symbool reikt bovendien naar buiten en valt op. Het zwarte ontwerp zorgt voor een exclusieve en bijzondere uitstraling die het creatieve talent in Limburg weerspiegelt: Limburg staat sterk en is niet ‘zomaar’ een provincie.

Fles Lorenz Bungeneers
Ontwerp Lorenz Bungeneers (rechts)

 

Benieuwd naar het resultaat van deze veiling? Wel, de unieke flessen brachten in totaal 1.140 euro in het laatje. Deze opbrengst gaat naar lokale goede doelen in Sint-Truiden. Ondernemend? Ja. Creatief? Absoluut. Authentiek? Altijd. We are Idearté 🙂

Like jouw favoriete fles in deze Facebookpost