Menu Close

Met dit gouden elftal scoor je keer op keer in het communicatielandschap

11 rake trends in communicatie (WK-editie)

Terwijl er dezer dagen 11 dappere Duivels onze eer staan te verdedigen in een ver land, presenteren we jou een elftal waarmee je ook na het WK zal blijven scoren.

Bij elke Belgische goal op het WK lossen we hier en op onze Facebookpagina één communicatietrend die je niet wilt missen. Veters strak, bal op de middellijn en aftrappen maar!

1.

De comeback van superhelden

Het is je wellicht al opgevallen dat heel wat merken een avatar het woord laten voeren. Niet onlogisch, want samen met duidelijke illustraties en iconen maken avatars deel uit van de multiculturele en taaloverschrijdende ‘beeldtaal’. Ze spreken met andere woorden een erg brede doelgroep aan. Voor meer zichtbaarheid tijdens events kan je je avatar zelfs tot leven laten komen om live te interageren met je doelpubliek.

Stevige spierballen en kleurrijke capes zijn bovendien geen vereiste voor deze getekende of computergeanimeerde figuren. Hun heldenstatus komt voort uit hun onvoorwaardelijke hulpvaardigheid, grenzeloze kennis van een merk en sterk overtuigingsvermogen.

Callexcell avatar communicatie
Callexcell avatar communicatie
KwadrO avatar communicatie
KwadrO avatar communicatie
Tru en Do avatar communicatie
Tru en Do avatar communicatie

2.

Video

Op social media blijft video het beste format om views te scoren en dus de aandacht op jouw merk te richten. Maar hoeveel liever mensen ook een video bekijken dan door een tekst gaan, hun aandachtsspanne op het internet blijft beangstigend kort. Zelfs wie de meest originele beelden en muziek voorgeschoteld krijgt, scrolt veel sneller dan markteers zouden willen naar een volgende post. Een sterke aanrader is hier dus: communiceer je belangrijkste boodschap in het begin van je video. Zo vergroot je de kans dat die opgepikt wordt.

3.

Infographics

Uitgebreide verslagen waaruit lezers zelf de conclusie moeten trekken? Ain’t nobody got time for that! Met een infographic bied je je publiek alle belangrijke cijfers en nuttige weetjes op een dienblad aan. De juiste grafische opsmuk zorgt ervoor dat ze alles in één oogopslag meekrijgen. Schrik er zeker niet voor terug om zowel een lijvige whitepaper als een visuele infographic te verspreiden. De twee kunnen elkaar perfect aanvullen.

Infographics maken

4.

Ambassadeurs

Je eigen diensten of producten bestoefen kan nooit kwaad. Je bent er immers trots op. Nog beter echter, is om mensen buiten je bedrijf of organisatie aan het woord te laten. Tevreden klanten bijvoorbeeld, of andere stakeholders (inwoners, partners, …) die met je producten of diensten in aanraking komen. De manier waarop je hen bij je merk betrekt, hangt af van het doel van je ambassadeurscampagne en hetgeen je van je ambassadeurs kan verwachten. Verzamel je leuke quotes met een professionele foto erbij, of ga je veel verder en laat je je ambassadeurs actief meedenken en -werken tijdens een workshop, brainstormsessie of co-creatiesessie?

5.

Exclusieve prints

‘Print is dood’ hoor je links en rechts vallen. Het zoveelste gerucht dat je gewoon mag negeren. Print is namelijk zo levendig als je het zelf maakt. Druktechnieken evolueren net zo goed als de digitale wereld dat doet. Wanneer liet jij je voor het laatst inlichten over de laatste nieuwe mogelijkheden in print? Wanneer wij onze klanten enkele innovatieve stalen in de hand stoppen, krijgen we steeds weer een warm gevoel bij hun verbazing over zowel ‘look’ als ‘feel’. Laat die persen wat ons betreft dus maar draaien!

Printcommunicatie + grafische vormgeving
Printcommunicatie + grafische vormgeving
Printcommunicatie + grafische vormgeving

6.

Maatschappelijk engagement

Organiseerde je een actie voor het goede doel? Werk je samen met een bedrijf in de sociale economie? Deel dat nieuws dan gerust met de buitenwereld. Of help je plastic afval uit je bedrijf door duurzame koffiemokken te introduceren? Dat klinkt als een Facebookpost waarop de likes zullen binnenstromen.

Maatschappelijk engagement levert je alleen maar ‘wins’ op: jij voelt je goed omdat je bedrijf meehelpt aan een betere wereld, en de wereld (of toch een klein stukje ervan) krijgt meteen een positiever beeld van jou.

maatschappelijk engagement

7.

Van pr-adviseur tot interne journalist

In een klassiek pr-model ben je alert voor wat er in je bedrijf gebeurt, speel je nieuwtjes in een origineel persbericht door aan journalisten, organiseer je een persconferentie en laat je je nieuws op die manier doorstromen naar radio, krant en tv-journaal. Ga je met regelmaat actief op zoek naar nieuws binnen je bedrijf, dan werkt deze manier van pr prima.

Er bestaan echter een aantal nieuwe, minstens even effectieve manieren om je boodschap de wereld in te krijgen:

– online persconferentie: journalisten loggen in vanop hun redactie, verliezen geen tijd door verplaatsing en zijn daardoor sneller geneigd om even te luisteren naar wat je te vertellen hebt.

 

– influencers: je zet bloggers, vloggers, Instagrammers en andere online persoonlijkheden met een stevige achterban in om jouw verhaal te helpen verspreiden. Vooral micro-influencers (met enkele duizenden volgers) zijn tegenwoordig het marketing weapon of choice.

– ambassadeurs: zij vertellen op een authentieke en geloofwaardige manier over hun ervaring met jouw product of dienst.

– heft in eigen handen: je zet je eigen kanalen (zoals social media) in om op een boeiende, authentieke en niet-commerciële manier te communiceren. Al dan niet door influencers op die kanalen aan het woord te laten.

8.

Van push naar pull

‘Contentmarketing’ ontsteeg enkele jaren geleden al haar status van modewoord. Het succes van social media leert ons dat consumenten tweerichtingsverkeer appreciëren en het tegenovergestelde zelfs niet meer slikken. Je doelpubliek wil ook zelf ontdekken wat het nodig heeft. Daar speel je handig op in door bijvoorbeeld gratis whitepapers of ‘tips & tricks’ op je website te publiceren. Je helpt googlers verder met de gratis info op je site en trekt hen vanaf dat moment telkens een stukje verder de salesfunnel in.

9.

Monitoring

“Communicatie is taal”, zeg je? Uiteraard, al komt er tegenwoordig ook heel wat wiskunde bij kijken – of toch alleszins statistiek, voor de puristen. Je website, nieuwsbrief en social media verzamelen non-stop gegevens. En die worden pas interessant wanneer je ze analyseert en vervolgens gebruikt om je communicatie te optimaliseren. Is die bezoekerspiek op je blogpagina het resultaat van een goed getargete Instagramadvertentie? Of was het de foto in je nieuwsbrief die voor de clicks zorgde? Meten (en analyseren) is weten.

10.

Online adverteren

Omdat zoveel bedrijven social media bevolken en elkaar wegduwen in de zoekresultaten van Google, is het bijzonder moeilijk geworden om op een organische manier boven de rest uit te steken. Om internauten een duwtje in de goede richting (i.e. die naar jouw kanalen) te geven, kan je op verschillende online platformen betalen voor clicks en/of weergaves. Denk daarbij aan campagnes op social media en Google (Google Adwords om hoog te scoren in de zoekresultaten, Google Display om op andermans websites te komen piepen).

11.

Transparantie

Terwijl de consument steeds bewuster omgaat met zijn gegevens, verwacht hij van jouw bedrijf de omgekeerde beweging. Geen reden om plots je grootste bedrijfsgeheimen in een mooie Facebookcarrousel te zwieren, maar wel een sein dat je zo openhartig mogelijk moet overkomen in je communicatie.

En dan is er nog die overenthousiaste nieuweling, de GDPR. De nieuwe Europese wetgeving die je oplegt om heel voor- en doorzichtig om te gaan met de persoonsgegevens van je klanten en andere contactpersonen. In een vorige blogpost gaan we daar verder op in.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 3,620 abonnees

Op zoek naar een vleugje magie?
Wij spreken graag met je af