Menu Close
 

Grafisch ontwerper Stijn blogt

De 7 ultieme tips voor een sterk logo

De appel van Apple, de swoosh van Nike of de M van McDonalds. Stuk voor stuk iconische logo’s. Maar wat maakt deze logo’s net zo sterk? 

 

Kleur, vorm en herkenbaarheid zijn slechts een paar stukjes van de puzzel. Dit zijn de 7 ultieme tips om van elk logo een kunstwerk te maken.

 

1.

Keep it simple

Eenvoud is cruciaal. Het helpt je de andere de volgende punten makkelijker toe te passen in je ontwerp. Een eenvoudig ontwerp is flexibeler, sneller te herkennen en tijdloos. Denk bijvoorbeeld aan het typografische logo van FedEx. Zie je hoe de witruimte tussen de E en de x een pijltje vormt?

2.

Maak het relevant

Ontwerp voor jouw doelgroep. Verdiep je in hun leef- en werkomgeving en onderzoek wat je collega’s of concurrenten doen. Een logo voor een kindermerk zoals Toys-R-Us vraagt om een heel andere uitstraling dan een logo voor een advocatenkantoor bijvoorbeeld.

3.

Bewaar je eigenheid

Logo’s zijn onderhevig aan mode en trends. Toch is het belangrijk om altijd je eigenheid te bewaren en niet mee te surfen op elke nieuwe hype. Af en toe je logo opfrissen mag, maar het basisidee moet vooral sterk en tijdloos zijn.

4.

Maak het verschil

Benadruk jouw unieke stijl en kwaliteiten in je logo. Dit doe je in de eerste plaats door het selecteren van een sterk basisidee of -concept en doordachte keuzes qua vorm. Vervolgens focus je op het gebruik van de juiste kleuren.

5.

Zorg voor herkenbaarheid

Het ideale logo herken je in één oogopslag. De bedoeling is dat jouw (potentiële) klanten het logo goed onthouden en kunnen koppelen aan jouw merk of naam. Wanneer ze het logo ergens terugzien, moet onmiddellijk een belletje gaan rinkelen in hun visuele geheugen.

6.

Denk klein

Je logo zal niet altijd op grote billboards staan, maar ook op naamkaartjes, briefpapier of andere kleinere formaten. Zorg er daarom voor dat alle elementen herkenbaar en leesbaar blijven op een grootte van 2,5 centimeter.

7.

Eén highlight

Eén highlight springt makkelijker in het oog dan 10 verschillende details. Zorg er daarom voor dat er 1 focuselement in je logo zit. Dit kan indirect en subtiel zijn, zoals de Franse vlag in het logo van de FPE die een open deur voorstelt.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 3,620 abonnees

Op zoek naar een vleugje magie?
Wij spreken graag met je af