DAF TRUCKS

duurzaamheidscommunicatie
Man met groene bol voor milieuvriendelijke truck

DAF Trucks kwam naar ons met een bijzondere uitdaging: hoe krijg je álle medewerkers van een gigantisch bedrijf – van kantoor tot fabriek – mee in een milieucampagne? Want als iedereen kleine inspanningen doet, wordt de impact vanzelf enorm. Denk maar aan iets simpels zoals het licht uitdoen op de wc. Kleine daden, groot verschil.

Mascotte milieucommunicatie

Creatief concept

Onze creatieve strategen trokken hun magic wands en toverden het concept van de Milieutrucken uit hun hoed. De insteek? Eenvoudige, slimme trucs die samen een magisch resultaat opleveren. Bovendien speelt het concept leuk in op DAF’s wereld van trucks.

De mascotte DAFFY werd de rode draad doorheen de campagne. Deze vrolijke en toegankelijke figuur bracht de duurzame boodschap tot leven en zorgde voor herkenbaarheid bij medewerkers

Man met hoed tovert vuur uit hand.
Man met hoed doet goocheltruc met groene voorwerpen.
Vrouw in hoed met toverstaf en persluchtpistool.
Man met hoed achter verlicht fietswiel lachend
milieucampagne
Man met lichtzwaard vol afval, zwarte hoed.
Fotograaf: Paul Delaet

Lanceringsdag zichtbaar én tastbaar

Bij de start van de campagne was er geen ontsnappen aan:

  • alle visuals waren zichtbaar op cruciale locaties.
  • aan de toegangspoortjes kreeg iedere medewerker een flyer… maar geen gewone. Het was een zaadjesflyer: duurzaam gedrukt en perfect om achteraf te planten. Op die zaadjesflyer printten we een oproep aan alle medewerkers om zelf na te denken over grote en kleine milieutrucken. De leukste inzending wordt beloond met een exclusieve goochelshow voor het team.
  • Doorheen de gebouwen verspreidden we speelse wistjedatjes die de impact van duurzame acties concreet maakten. Bijvoorbeeld: “Wist je dat je met het water dat DAF Westerlo minder verbruikt sinds 2021, de drinkflessen van KFC Westerlo het hele seizoen kan vullen.” Zulke vergelijkingen maken abstracte cijfers tastbaar en herkenbaar.
 
Panelen in productiehal
campagne intern milieu
Flyers op zaadjespapier
DAFTrucks_internecampagne
Flyeractie
DAFTrucks_internecampagne
Wistjedatjes
DAFTrucks
Wistjedatjes
duurzaamheid_campagne_intern

Gefaseerde aanpak voor maximale impact

De campagne is opgedeeld in thema’s zoals energie, afval en mobiliteit. Elk thema roept medewerkers op om zelf creatieve oplossingen te bedenken. Zo wordt de campagne niet enkel informerend, maar ook interactief en betrokken.

Bovendien proberen we de communicatie telkens af te stemmen op het einddoel: een duurzame gedragsverandering. Daarom zetten we bij elk thema in op de vier fases: visualiseren, vertellen (denk aan testimonials en quotes), voelen (activiteiten) en tot slot vieren.

campagne_intern_duurzaamheid

Wil je ook ecologische én economische impact maken met een interne duurzaamheidscampagne?