GO! Next 
.

Samen naar het next level

Met haar tweeëndertig scholen, twee kinderdagverblijven, drie internaten en een CLB was Scholengroep 16 op zoek naar een nieuw sterk verhaal. We dompelden ons met z’n allen onder in de onderwijswereld en lanceerden samen het nieuwe merk GO! Next. 

Samen de strategie bepalen 
.

Het doel van de hele oefening was scholengroep GO! Next een identiteit aanmeten die ‘toekomstproof’ is. Op basis van deze nieuwe identiteit bepaalden we de nieuwe strategie en communicatieaanpak.

Om aan de slag te kunnen, moesten we in de eerste plaats weten welk vlees we in de kuip hadden. Om de verschillende instellingen door en door te leren kennen, organiseerden we:

  • Samen met hogeschool PXL een marktonderzoek
  • Diepte-interviews met alle directeurs
  • Brainstormsessies met ouders, leerkrachten en leerlingen

Deze acties leverden een pak data op. We peilden naar de sterktes en zwaktes van het gemeenschapsonderwijs, van de scholengroep en van elke individuele instelling. We brachten de dromen en wensen van leerkrachten, leerlingen en ouders in kaart en analyseerden de bestaande communicatiestromen.

Heldere structuur 
.

Op basis van al deze input stelden we een algemeen verslag op met onze strategische communicatievisie en -acties voor de scholengroep. We kozen voor een heldere en simpele structuur. Eentje die past in het heden en de toekomst. Met GO! Next krijgt de scholengroep een eigentijdse en inspirerende naam en drie unieke waarden:

  • Welbevinden
  • Motivatie
  • Maatschappelijke meerwaarde

Alle scholen en instellingen van de scholengroep kiezen voluit voor het nieuwe en sterke merk GO! Next. Uiteraard hoeven ze hun eigenheid niet te verliezen. Scholen of instellingen die stevig ingebed zijn in hun gemeente behouden hun naam. Een subtiele verwijzing in de baseline en de logo’s verwijst wel steeds naar GO! Next en zorgt voor de nodige continuïteit.

 
Logo en huisstijl 
.

Visueel was het vooral belangrijk om de scholengroep een boeiend logo en een hippe look & feel te geven. Tijdens het marktonderzoek, de diepte-interviews en de brainstormsessies zochten we samen naar de identiteit van GO! Next. Die komt tot uiting in het nieuwe logo, waarmee ingezet wordt op vernieuwing.

Naast een nieuwe naam en nieuw logo met bijhorende huisstijl, werkten we alle mogelijke huisstijltoepassingen uit. Banners, vlaggen, totemstickers, folders en totebags. Maar ook praktische toepassingen zoals naamkaartjes, briefpapier, enveloppen, autostickers, notablokken en pennen.

 
Individuele communicatieplannen 

Binnen het kader van de nieuwe strategische communicatievisie voor GO! Next werkten we op basis van de input uit de diepe-interviews en de brainstorms met ouders, leerkrachten en leerlingen voor elk van de 34 instellingen een intern en extern communicatieplan uit. Deze plannen bevatten telkens een SWOT-analyse, een doorlichting van de huisstijl en voorstellen voor concrete on- en offline communicatieacties.

Voor enkele scholen en instellingen zijn we nog een stap verder gegaan. Daar kreeg de eigen huisstijl ook een grafische opfrissing. Zo ontwierpen we nieuwe logo’s voor bijvoorbeeld Basisschool Herx, Mozaïek, MPI & SBSO De Dageraad en Windekind.

Heb jij ook behoefte aan een totale rebranding? Of wil je gewoon je merk sterker maken?

op zoek naar een

vleugje magie 
?