Goeie bal voor ITZU 
.

Opmerkelijke vacature van KRC Genk verhoogt naamsbekendheid van shirtsponsor ITZU

De uitdaging

ITZU is een dienstengroep voor HR en facilitaire diensten. Een cluster van sterke partners in people business, van uitzendarbeid tot werving en selectie, van huishoudhulp tot industriële schoonmaak, van loopbaanbegeleiding tot outplacement.

Door shirtsponsor van KRC Genk te worden, bouwt de ITZU-groep haar nationale naamsbekendheid verder op. Natuurlijk wil je een dergelijk sponsorship ook activeren en verzilveren. Daarom luidde de uitdaging: hoe werf je via een gezamenlijke campagne zowel klanten als medewerkers voor ITZU?

De aanpak

Emotie (creativiteit)

ITZU en KRC Genk kozen ervoor om een unieke vacature in het leven te roepen: samen wierven ze de eerste ‘Chief Cleaning Officer’ (CCO) in het Belgische voetbal aan. De uitverkorene zal over de hygiëne waken tijdens de verplaatsingen van de club: hij kuist en ontsmet de bezoekende kleedkamer en is – zodra bezoekende supporters weer toegelaten zijn – verantwoordelijk voor de opruim van het uitvak.

Op deze manier deel uitmaken van KRC Genk is een droom van heel wat supporters. Geen wonder dat heel wat kandidaten zich in de Luminus Arena meldden: na een gesprek en een praktische proef viel de keuze uiteindelijk op die hard supporter Peter Kerremans.

+ inhoud (strategie)

  • De creatieve boodschap werd verspreid via twee sporen:
    • Enerzijds via de kanalen van ITZU zelf
    • Anderzijds uiteraard via de fora van KRC Genk (bv. de populaire social mediakanalen van de club)
  • Daarnaast boksten ITZU en KRC Genk een gezamenlijk persoffensief in elkaar: zowel bij de lancering van de vacature als bij de bekendmaking van de nieuwe CCO.

= magie (resultaat)

De campagne gaf een boost aan de naamsbekendheid van ITZU:

  • Via de communicatiekanalen van KRC Genk boorde de ITZU-groep een nieuwe achterban aan
  • Het persbericht werd tot twee keer toe opgepikt door de nationale media: de Chief Cleaning Officer dook op in alle grote kranten, verscheen in Het Journaal van de openbare omroep en haalde de website van Sporza.

Net zoals wij voor onze klanten een totaalpartner zijn in HR en Facility, ontzorgt Idearté ons volledig op vlak van off- en online communicatie. Na een samenwerking van vier jaar verplaatst Idearté zich ook moeiteloos in de ITZU-denkwijze. Er zit een stukje van ons typisch ‘vlinder-DNA’ in alles wat ze voor ons doen.

Kristien Moelans
marketingmanager ITZU

Wat kan je hiervan leren?

1. De match

Als je voor sportsponsoring kiest, ga dan in zee met een partner die strookt met jouw filosofie. “ITZU kiest ervoor om zich aan KRC Genk te linken omwille van de waarden waar de voetbalclub voor staat”, zegt communicatieadviseur Anouck. “Die sluiten naadloos aan bij het ‘It’s you we care about’ van de ITZU-vlinders: ook KRC Genk staat bekend als een club waar beloftevolle voetballers zich – mits de juiste ingesteldheid en hard werk – dankzij begeleiding ontpoppen tot de beste versie van zichzelf. Bovendien stemt de diversiteit die de club uitstraalt overeen met het typische ITZU-DNA.”

2. Van sponsorship tot partnership

Wie KRC Genk geregeld aan het werk ziet, merkte de ITZU-vlinder op het spelersshirt ongetwijfeld al op. Dat geldt ook voor fervente ‘FIFA 20’ spelers trouwens J. “De tijd dat je als sponsor enkel hier en daar je logo op plakt, ligt echter achter ons”, weet content creator Liesbeth. “Een partner is vandaag veel meer dan een communicatiekanaal.”

Activatie en beleving:
Vermits jouw organisatie op inhoudelijk vlak naadloos aansluit bij je partner, zit de logische volgende stap binnen een sponsorship in gemeenschappelijke campagnes. Samen content naar buiten brengen met de inhoudelijke link als rode lijn.

Forum voor relatiemarketing:
Een klant behouden is goedkoper dan nieuwe klanten werven. Om een persoonlijke relatie op te bouwen met je huidige klanten, is sport een mogelijk manier. Want wie samen een overwinning viert na de bevrijdende treffer in de blessuretijd, smeedt een sterke band. Op voorwaarde dat je de passie voor sport deelt natuurlijk …

3. PR als megafoon voor online acties

Natuurlijk bereik je met een creatieve online communicatie een hoop mensen. Vaak kan je je boodschap bovendien segmenteren, zodat je de juiste doelgroep bereikt. “Vergeet echter niet dat een good old persactie je online actie naar een hoger niveau kan tillen”, benadrukt PR-adviseur Bert. “Als je een interessant haakje vindt voor journalisten, vormen de media een trampoline richting het brede publiek.”

op zoek naar een

vleugje magie 
?