Het geheim van de kapel 
.

Het geheim van de kapel: hoe Klaarchitectuur meer dan 100 internationale krantenkoppen haalde

Enkele jaren geleden klopte Gregory Nijs van Klaarchitectuur bij ons aan. Niet alleen bestond het Truiense architectenbureau 15 jaar. In hun jubileumjaar besloten de Haspengouwse ondernemers bovendien de historische kapel De Waterhond om te toveren tot nieuw hoofdkwartier. Twee mijlpalen dus, maar konden we hier ook de belangstelling van de media mee wekken? Ja dus, in drievoud zelfs.

Stap 1. Onthulling van de plannen 

First things first: de lancering van de bouwplannen. De eerste persboodschap koppelde het 15-jarig bestaan van Klaarchitectuur – gevierd met een kunsttentoonstelling – aan de onthulling van de opzienbarende renovatieplannen. Als journalist waande je je aan de hand van de futuristische tekeningen al in het nieuwe hoofdkwartier…

Stap 2. De blijde intrede 

Twee jaar later nam Klaarchitectuur effectief zijn intrek in De Waterhond. Natuurlijk leverde dat spectaculaire beelden op van het nieuwe hoofdkwartier. De academische situering door een gespecialiseerde professor zorgde nog voor een fikse scheut extra nieuwswaarde: de renovatie is namelijk een schoolvoorbeeld in het maatschappelijke debat rond de invulling van leegstaande religieuze gebouwen.

Wat volgde was een sneeuwbaleffect: internationale media pikten het nieuws en de spectaculaire foto’s van de gerenoveerde kapel wereldwijd op. In magazines, op nieuwswebsites, op online platformen. Anno 2019 staat de teller op meer dan honderd (inter)nationale publicaties, en nog altijd duiken er nieuwe artikels op.

Stap 3: een persbericht over… een persbericht 

Een Truiens architectenbureau dat de media haalt in Nieuw-Zeeland, Argentinië, Singapore, China, Korea en zowat alle Europese landen (zelfs The Economist wijdde een artikel aan de kapel), dat gebeurt niet alle dagen. En dus is dat nieuws op zich… Daarom signaleerden we de internationale persbelangstelling bij de lokale pers. Het bezoek van een groep Deense architectuurstudenten vormde een welkome kapstok voor een derde persbericht. Het resultaat? Deze reportage op TVL.

 

Benieuwd naar de nieuwswaarde van jouw bedrijf?

op zoek naar een

vleugje magie 
?