Wervingscampagne ‘The Art of Caring’

Jessa Ziekenhuis toont de kunst van het zorgen

Kwalitatieve en warme zorg bieden is een kunst. Met het employer branding concept ‘The Art of Caring’ stimuleert het Jessa Ziekenhuis een brede doelgroep om die kunst bij hen meester te worden. Huidige medewerkers treden daarbij op de voorgrond als ambassadeurs.

De uitdaging

Met meer dan 3.130 medewerkers en 360 artsen is Jessa een van de grootste Vlaamse ziekenhuizen, gespreid over vier aparte campussen: Sint-Ursula in Herk-de-Stad en Virga Jesse, Salvator en Ekkelgarden in Hasselt. Daarnaast realiseert het ziekenhuis samenwerkingen in verschillende zorgketens.

In 2021 publiceerde het Jessa Ziekenhuis al meer dan 160 vacatures waarop heel wat respons kwam. Toch stopt hun zoektocht naar talenten nooit. Jessa verwelkomt dus graag een continue stroom van nieuwe medewerkers, vrijwilligers en stagiair(e)s. En dat voor uiteenlopende, al dan niet zorgverlenende, functies.

Met de nieuwe wervingscampagne wil ziekenhuis een heel diverse groep kandidaten aanspreken, zodat zij binnen het ziekenhuis kunnen uitgroeien tot een waar ‘work of art’.

De aanpak

Inhoud (strategie)

Het concept ‘The Art of Caring’ komt tot leven in uiteenlopende toepassingen:

  • Jobsite doorspekt met persoonlijke verhalen van ambassadeurs
  • Kunstzinnige corporate movie (hier te bekijken)
  • Opvallende testimonials
  • Jobbeursstand die bezoekers in festivalsfeer brengt
  • Campagne op de radio, op bussen, in de bioscoop, …

+ Emotie (creativiteit)

‘The Art of Caring’ zet de vele enthousiaste medewerkers van het Jessa ziekenhuis letterlijk en figuurlijk in de spotlight. Omdat ze het stuk voor stuk verdienen om voor het oog van iedereen te schitteren, steunt het concept visueel op ‘echte’ mensen die voorgesteld worden als neon-verlicht kunstwerk.

Maar een ziekenhuis is natuurlijk geen kunstgalerij. Om een zo breed mogelijke, relevante doelgroep aan te spreken, blijven de ‘caring’, warmte en professionaliteit van Jessa dus altijd primeren.

= magie (resultaat)

De nieuwe wervingscampagne van het Jessa Ziekenhuis is overal te zien en te horen. Door met afzonderlijke kleuren voor elk type functie te werken, komen ook de knelpuntvacatures (bijvoorbeeld voor leidinggevende functies en IT) mooi in beeld. Bovendien weerspiegelen de 18 ambassadeurs de diversiteit binnen de verschillende Jessa-campussen, waardoor iedereen, los van geaardheid of herkomst, zich kan herkennen in ‘The Art of Caring’.

Bekijk hier de lancering van de campagne.

Wat kan je hiervan leren?

1. Trek je branding door in al je toepassingen

Employer branding werkt alleen als je er consistent in bent”, zegt communicatieadviseur Stefanie Nisen. “Een mogelijke kandidaat die jouw campagne op de ene plek tegenkomt, moet enkele dagen later dezelfde boodschap en hetzelfde gevoel krijgen via een ander medium.”

2. Durf visueel opvallen
“Vaak zijn mensen geneigd om eerder voor de zogenaamde ‘veilige optie’ te gaan als op het grafisch design aankomt”, weet grafisch ontwerper Rik Leën. “Het loont echter om op een smaakvolle en betekenisvolle manier op te vallen met je on- en offline communicatie.”

3. Betrek ‘echte’ mensen
HR-specialist Aline Ghys onderstreept de meerwaarde van authenticiteit: “HR draait nu eenmaal om je medewerkers. Je laat hen dus best ook terugkomen in je externe HR-communicatie. Zo geef je kandidaten al een blik achter de schermen én toon je waardering voor je huidige medewerkers.”

Op een originele manier de juiste kandidaten aantrekken voor jouw vacatures?

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars