De doorbraak van het webinar 
.

Case Laboratorium ECCA: doelgroepgericht webinar creëert leads binnen de bouwsector

De uitdaging

Laboratorium ECCA is een van de grootste onafhankelijke labs in Vlaanderen. Met 120 medewerkers borgen ze de kwaliteit, veiligheid en gezondheid van mens, dier en milieu: op basis van wetenschappelijke analyses adviseren ze bedrijven en organisaties op vlak van levensmiddelen- en milieuwetgeving.

Een van hun expertisevelden is het opsporen en analyseren van asbest. Logischerwijs is de bouwsector een belangrijke doelgroep in deze. Maar hoe zet je die service in de markt in een periode waarin (bouw)beurzen en netwerkevents uit alle agenda’s geschrapt zijn? Wel, via een webinar op maat van de bouwsector.

De aanpak

Inhoud (strategie)

Laboratorium ECCA bouwt een brug tussen complexe wetenschap en heldere adviezen. Daarom is het cruciaal dat het webinar ver wegblijft van een commercieel praatje: het doel van de online presentatie is deelnemers vakkundig informeren en inspireren.

+ emotie (creativiteit)

Vooraleer je kan informeren en inspireren, is het natuurlijk zaak om mensen te overtuigen om zich in te schrijven. Daarom koos Laboratorium voor een opvallende visual. De loep op de cover van de uitnodiging vat de essentie op een speelse manier samen: tijdens het webinar onderzoeken we alle aspecten van asbest. Om inschrijvingen te genereren, combineren we online met offline communicatie:

  • De gedrukte uitnodiging trekt de aandacht van iedereen die op kantoor aan de slag is
  • Terwijl we met een digitale nieuwsflash en social media advertenties de aandacht trekken van de thuiswerkers

= magie (resultaat)

  • De opvallende uitnodiging valt in de brievenbus bij 3.664 bouwbedrijven en 5.663 mailboxen in Oost- en West-Vlaanderen, en verhoogt zo de naamsbekendheid van ECCA
  • Tientallen bouwbedrijven wonen het webinar effectief bij, en ontpoppen zich zo tot duurzame leads
  •  

“Idearté nam de communicatie rond het webinar op zich van A tot Z: van het uitdenken van een creatieve uitnodiging tot de grafische uitwerking van de powerpoint en de bedankmail aan de deelnemers achteraf. Hierdoor kregen de deelnemers een professionele indruk van Laboratorium ECCA. En hadden wij de tijd en de ruimte om ons te concentreren op de inhoud van onze presentatie."

Sophie Sleuyter - sales manager Laboratorium ECCA

Wat kan je hiervan leren?

1. Drie populaire alternatieven voor relatiemarketing

In de bedrijfswereld zijn relaties en persoonlijke contacten cruciaal — zeker in de bouwsector. Als die traditionele wegen (tijdelijk) onbegaanbaar zijn, zoek je creatieve oplossingen om leads te genereren. “Nu bedrijven hun verhaal niet meer live kunnen vertellen – tijdens beurzen of netwerkevents – kiezen ze massaal voor contentmarketing: hierbij prikkel je de nieuwsgierigheid van mensen door inspirerende verhalen te vertellen en te informeren. Dat kan bijvoorbeeld via een webinar. Maar daarnaast zitten ook de e-books / white papers in de lift: wat uitgebreidere stukken content die je pas kan lezen wanneer je jouw mailadres achterlaat. Ten slotte kent ook LinkedIn een opmerkelijke revival. Ergens is dat logisch. De huidige generatie twintigers en dertigers is opgegroeid met Facebook. Zij zijn hun LinkedIn-pagina als een professionele versie daarvan, en gebruiken het ook als dusdanig”, weet content director Bert Stas.

2. Deelnemers werven, overtuigen en opvolgen

Een datum voor een webinar vastleggen, is gemakkelijk. Je presentatie overtuigend brengen, vraagt al wat meer ervaring. Maar om deelnemers te werven en achteraf op te opvolgen, heb je communicatiekennis nodig. Communicatieadviseur Anouck Sarlée ziet drie kernmomenten in dit proces: “Eerst werf je deelnemers via social media, een digitale nieuwsflash of een creatieve mailing. Als tweede stap volgt een instructiemail net voor de start van het webinar. Die werkt efficiënt als reminder en vormt een praktische hulplijn om vlot in te loggen. Na de presentatie volgt de derde en commercieel belangrijkste stap, de opvolging. Bouw verder op het enthousiasme van de deelnemers door extra leesvoer (bv. een e-book of een blog) te presenteren. Of nodig jouw deelnemers uit voor persoonlijke afspraak of een videocall, waarin je aan een persoonlijke klantenrelatie kan beginnen bouwen.”

3. Leg je (webinar)lat zo hoog mogelijk

Bij een hype zie je dat plots heel veel gegadigden op de trein springen. Zo ontdekken velen nu de mogelijkheden van webinars. Ook grafisch ontwerper Stijn Piette is overtuigd van het potentieel. Maar tegelijk waarschuwt hij: “Trap niet in de val van de middelmaat. Als je aan een webinar begint, doe het dan meteen goed. Anders krijgt je reputatie een behoorlijke deuk. Hoe kan je positief opvallen en je onderscheiden? Voor ECCA was de loep een herkenbaar element dat geregeld als visuele leidraad in de communicatie opdook. Zo trek je aandacht en verhoog je het aantal inschrijvingen. Nu … als je de verwachtingen hoog spant, moet je die tijdens het webinar natuurlijk wel inlossen. Verzorg daarvoor de inhoud van je presentatie, maar ook je powerpoint zelf. Want van een saaie slide propvol onleesbare tekst is nog nooit iemand enthousiast geworden.”

“Laboratium ECCA is een groeibedrijf, dat tot hiertoe vooral de nadruk legde op sales. We geloven dat marketing helpt om sales te voeden. In de zoektocht naar een partner kwamen we toevallig in contact met Idearté en kregen we direct het gevoel dat we op dezelfde golflengte zaten. We ontplooien samen stap voor stap ons marketingplan en voelen dat we samen groeien.”

Sophie Sleuyter – sales manager Laboratorium ECCA

Meer weten over contentmarketing en online communicatie?

op zoek naar een

vleugje magie 
?

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars