Nelissen Steenfabrieken 
.

Nelissen introduceert ‘kleuren met karakter’ in de bouwsector

Dankzij een kleurrijke mix van social media-posts, een webinar, een online quiz en een inspirerende whitepaper mocht de gevelsteenproducent 27 procent meer bezoekers verwelkomen op zijn website.

De uitdaging

Nelissen Steenfabrieken – fabrikant van gevelstenen en gevelisolatiesystemen – is al 100 jaar lang een gevestigde waarde in Limburg. Wat begon als een lokaal familiebedrijf op de binnenlandse markt groeide uit tot een grote, internationale speler met een jaarlijkse omzet van meer dan 185 miljoen stenen.

In het voorjaar van 2021 lanceerde de steenbakkerij hun nieuwe collectie, met 11 verrassende kleuren. Maar hoe breng je die op een creatieve en doordachte manier onder de aandacht bij verschillende doelgroepen (architecten, bouwhandelaars en particulieren)?  Een uitdaging, zeker in het geval van de overbevraagde en moeilijk bereikbare doelgroep van architecten.

De aanpak

Emotie (creativiteit)

Om het belang en de betekenis van de 11 nieuwe kleuren te onderstrepen, kaderde trend- en colorwatcher Hilde Francq de kleurentrends van de nabije toekomst. Door deze trends toe te passen op de nieuwe collectie gevelstenen, inspireerde Hilde architecten, bouwhandelaars en particuliere bouwlustigen.

+ Inhoud (strategie)

Een creatieve campagneboodschap dus. Maar hoe krijg je deze tot bij de doelgroep? In elke fase van de customer journey selecteerden we passende communicatiemiddelen:

  • Advertenties in gespecialiseerde magazines prikkelden de interesse van de bouwsector, een online kleurenquiz trok de aandacht van particulieren.
  • Vervolgens informeerden en inspireerden we geïnteresseerden met een webinar: in drie talen gaven architecte Elizabet Iglesias en colorwatcher Hilde Francq architecten een inkijk in de aanstormende geveltrends. De doelgroep van particulieren liet zich inspireren door de whitepaper ‘Kleuren met karakter voor gebouwen met persoonlijkheid’.
  • Ten slotte was het tijd voor de laatste stap. Met onder andere een gedetailleerde brochure en een remarketingcampagne op social media werd iedereen uitgenodigd om de gevelstenen live te ontdekken in de showroom.

“Dankzij de duidelijke analyse van Idearté weten we nu nog beter wat al dan niet aanslaat bij de groepen die we willen bereiken” - Roberta Melis, marketing & communication manager.

= magie (resultaat)

  • Via social media bereikten we meer dan 400.000 mensen uit de doelgroep
  • Het webinar kon rekenen op 170 geïnteresseerden die live meekeken
  • Zo’n 380 mensen namen deel aan de online quiz
  • De whitepaper werd 255 keer gedownload
  • Tijdens de campagneperiode ontving Nelissen Steenfabrieken 27% meer bezoekers op de website

Wat kan je hiervan leren?

1. Werk samen met een externe expert

“Co-creatie met een trendwatcher zoals Hilde Francq tilt je campagne naar een hoger niveau”, weet art director Patricia Robinne. “Nelissen beschikt zelf uiteraard over de nodige expertise wat gevelstenen betreft. Maar een andere kijk op je producten, geeft ook een frisse wending aan je campagne.”

2. Stem ook je grafische uitwerking af op je doelgroep

“Met deze campagne wilden we vooral mensen bereiken die belang hechten aan esthetiek. Architecten bijvoorbeeld”, zegt grafisch designer Stijn Piette. “Daarom wogen de visuele componenten van de campagne nog iets meer door dan anders.”

3. Interactie en inspiratie in plaats van gladde verkoopspraatjes

“Je kan een boodschap gewoon pushen richting ontvangers, zoals dat vroeger klassiek gebeurde. Maar nog beter is om diepgaand met je doelgroepen te interageren”, weet campagnestrateeg Bert Stas. “Via een webinar, whitepaper, quiz, … versterk je de band met jouw klanten. Bovendien werkt informeren en inspireren vaak beter dan gladde verkooppraatjes verkopen.”

4. Ga aan de slag met je campagneresultaten

“Alle kanalen die we tijdens de campagne inzetten, analyseerden we na afloop per doelgroep”, zegt Bert Stas. “Welke social mediakanalen slaan aan? Wie staat open voor een webinar? Lezen Nederlandstaligen of eerder Franstaligen een nieuwsbrief? Welk soort content spreekt welke subdoelgroep aan? Al deze conclusies neem je mee als ‘lessen’ voor latere communicatie.” Ook Nelissen kreeg tijdens deze campagne nieuwe inzichten over hun doelgroepen. “Dankzij de duidelijke analyse van Idearté weten we nu nog beter wat al dan niet aanslaat bij de groepen die we willen bereiken”, besluit Marketing & Communicatiemanager van Nelissen Roberta Melis.

Je doelgroep tot actie aanzetten met een kleurrijke mix van communicatiemiddelen?

op zoek naar een

vleugje magie 
?

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars