Topfanz: strategie & rebranding 
.

Belgisch kampioen stoomt zich klaar voor Europese campagne

Het gezoem rond het stadion voor de aftrap. Fanatieke supportersliederen. De vreugde-uitbarsting als er een goal valt… Voetbal is pure emotie. Maar de populairste sport ter wereld heeft ook een economische kant. Zo tilt het bedrijf Topfanz de fanbeleving bij professionele voetbalclubs naar een hoger niveau, via merchandising en merkactivatie.

De evolutie van Topfanz is een rasecht ondernemersverhaal. Het bedrijf startte vanuit een persoonlijke passie van de oprichters: Jo ontfermde zich over de fanshop van STVV, Gilles lanceerde in een bevlieging een webshop met Rode Duivels-merchandise. De voorbije jaren groeide Topfanz haast spontaan uit tot Belgisch marktleider in een specifieke niche: merchandising van voetbalclubs. De voetbaldieren uit Halen zijn intussen kind aan huis bij quasi alle Belgische eersteklasseclubs.

“Bedrijven die evolueren, krijgen na verloop van tijd een nieuwe identiteit”, weet communicatieadviseur Tine Stas (Idearté). “Daarom weerspiegelde de vroegere huisstijl de realiteit niet langer. De duidelijke opdracht van Gilles en Jo? Meet Topfanz een passende look aan en stel ons aanbod scherp, zodat we klaar zijn om Europees te scoren.”

Topfanz: strategie en rebranding

De eerste helft: positionering als fanconsultant

Zenuwachtig gedrentel in de catacomben. Het veld oplopen, al dan niet met de rechtervoet eerst (bijgeloof, weet je wel). Het bevrijdende eerste fluitsignaal… de match kan beginnen.

In de eerste helft van ons project stelden we samen het aanbod – Het Verhaal – scherp. “Clubs zagen Topfanz nog te zeer als louter leverancier van merchandisingproducten”, blikt Bert Stas (managing director & content creator Idearté) terug. “In realiteit is hun voorraad schijnbewegingen echter veel groter: ze helpen het assortiment samen te stellen, kleden webshops in, nemen het logistieke proces uit handen, … Daarom treedt Topfanz voortaan naar buiten als ‘fanconsultants’, die West-Europese voetbalclubs ondersteunen bij elk aspect van merchandising: aankoop van producten, logistiek én marketing.”

De tweede helft: rebranding van Topfanz

Het geel-blauw van STVV, de rode band op het Ajax-shirt, de maagdelijk witte tenue van Real Madrid… Zoals de clubkleuren bij de cultuur van een voetbalteam horen, smeekt deze nieuwe positionering om een passende branding. Met een geut sportdrank, enkele sappige appelsientjes en een inspirerende speech van de coach achter de kiezen sprintten we terug het communicatieveld op. Klaar voor de tweede helft: de rebranding van Topfanz.

1. Naam & baseline

De naam Topfanz klinkt goed én weerspiegelt de kern van het bedrijf: producten creëren voor (voetbal)fans. Daarom bleef de oorspronkelijke naam behouden.

Hij kreeg wel versterking van een baseline. De zinsnede ‘For the love of the game‘:

  • verwijst naar fanbeleving, de reden waarom Topfanz ooit het levenslicht zag (de ‘why’, zoals Simon Sinek zou zeggen)
  • weerspiegelt de internationale ambitie
  • verwijst naar de liefde voor het voetbal bij Jo, Gilles en alle andere medewerkers
Topfanz: baseline

2. Logo

Het logo oogt eenvoudig, strak en zakelijk. Tegelijk schuilt er een duidelijk verhaal achter:

  • De vijfhoekige vorm doet meteen denken aan de vakjes op een (klassieke) voetbal
  • Door alle vijfhoeken in een cirkel rond elkaar te positioneren, geven ze de verbondenheid tussen fans weer
Topfanz: logo

Topfanz, klaar voor de Champions League

Schuilt er een bedachtzame libero of sturende middenvelder in jou? Dan word je ongetwijfeld blij van woorden als ‘strategie‘ en ‘rebranding‘. Maar misschien ben je een goalgetter pur sang, die zich maar één ding afvraagt: wat is de praktische impact van dit project op Topfanz?

“Na afloop van het strategietraject trokken we de huisstijl door in grafische vormgeving (een brochure, presentatie, roll-ups, online community, digitale nieuwsbrief …). Natuurlijk kunnen we moeilijk in naam van al onze klanten spreken. Maar de persoonlijke reacties op onze nieuwe look & feel zijn eensluidend positief“, zegt Jo Appeltans (Topfanz) daarover.

“Nog belangrijker: onze huidige klanten beseffen nu nog beter wat we allemaal voor hen kunnen doen. Zo slagen we erin om onze samenwerking naar een hoger niveau te tillen”, vervolgt Jo’s spitsbroeder Gilles Van Doorne. “Daarnaast opent onze positionering ook deuren bij nieuwe klanten. Zo versterkten we onze banden met twee absolute Belgische topclubs en zijn we aan de slag bij de Nederlandse clubs Groningen, Volendam en NAC Breda.”

op zoek naar een

vleugje magie 
?