‘Zonedenken’ brengt structuur in communicatie van RentMore

Nieuwe strategie helpt (expat)huurders juiste appartement te vinden in Brussel

De uitdaging

RentMore is marktleider in de verhuur van gemeubelde appartementen aan expats, eurocraten en internationale bedrijven in Brussel en Antwerpen. Maar hoe word (of blijf) je top of mind bij nieuwe huurders en HR-managers of relocation officers? Met een opgefriste communicatiestrategie dus.

De aanpak

Inhoud (strategie)

  • In de communicatiestrategie bakenden we de USP’s en ESP’s af (respectievelijk de rationele en emotionele elementen waarmee RentMore zich onderscheidt)
  • De antwoorden op de fundamentele vragen (wat?, hoe?, wie? voor wie?, waarom?) leidden tot een opgefriste elevator pitch
  • Voor het contentplan baseerden we ons op drie specifieke doelgroepen en vijf afgebakende doelen
  • Ten slotte bepaalden we de strategische positionering van drie vaak ingezette communicatiemiddelen: de verkoopsbrochure (met alle residenties in Brussel en Antwerpen), de verschillende social media en de digitale nieuwsbrief
 

+ emotie (creativiteit)

RentMore bakende vijf 5 specifieke zones in Brussel af: EU, Louise-Elsene, Centrum, Delta-Oudergem en NAVO. Die zones vergemakkelijken het leven heel wat:

  • De nabijheid van ‘points of interest’ (bv. scholen of specifieke instanties) binnen de zones helpen om een relevante locatie te kiezen.
  • Tegelijk bepaalde RentMore ook de typische kenmerken van alle residenties. Dankzij de overzichtskaarten met de residenties binnen iedere zone vindt de huurder of tussenpersoon veel sneller een houvast in het aanbod van (on)gemeubelde huurappartementen.
  • De zone-aanpak komt ook terug in de social posts en de nieuwsbrieven.
RentMore - brochure

+ magie (resultaat)

  • Door de doelgroepen, de doelen en de kanalen te integreren in het contentplan, bewaken we de strategische balans op social media
  • Het organische bereik van de Facebook-pagina verdubbelde
  • Door 10 Facebook-posts te promoten bereikten we 106.000 mensen

Wat kan je hiervan leren?

1. Campagne-effect op korte en lange termijn

Door de zones in Brussel uit te spelen als marketingtool, onderscheidt RentMore zich van de concurrenten. Het is belangrijk om zo’n concept door te trekken in alle toepassingen, weet strateeg Patricia Robinne: “Daarmee creëer je herkenbaarheid in je communicatie en maak je het onderscheid. Deze rode draad verbindt de traditionele brochure met de posts op social media en de items in de nieuwsbrief. Zo bouw je aan een langlopende relatie met de huurders en de relocation-tussenpersonen, een community die verder reikt dan een kortstondig commercieel contact.”

2. Internationale doelgroep (visueel) wegwijs maken

Die combinatie van herkenbare beelden en efficiënte tekst zorgt voor een samenhangende en onderscheidende stijl:

  • Grafisch ontwerper Rik Leën zorgde voor de visuele eigenheid: “In de afbeeldingen bijvoorbeeld, komt telkens een vierkant in beeld. Dat doorbreken we door er iemand of iets doorheen te zetten. Zo creëer je extra dynamiek.”
  • Copywriter Stijn Verdickt hanteert een herkenbare schrijfstijl: “De bedoeling is dat de brochure de RentMore-verkopers ondersteunt. Daarom ligt de tone of voice in het verlengde van de stijl waarmee de RentMore-verkopers hun gesprekken voeren. Dat maakt de communicatie herkenbaar, authentiek en dus geloofwaardig.”

3. Extra beleving dankzij echte verhalen

RentMore gaat actief op zoek naar input van huurders en klanten. Want zulke levensechte reacties dragen natuurlijk bij tot de geloofwaardigheid van je communicatie.

Zo geven videogetuigenissen de huurders een gezicht, vertelt communicatieadviseur Stefanie Nisen: “Op die manier bouw je niet alleen een hechte community. Het helpt potentiële klanten ook om een onderbouwde keuze te maken. Want ze krijgen een realistische kijk op Brussel en Antwerpen, door de ogen van een collega-huurder, met herkenbare en gelijkaardige bedenkingen.”

op zoek naar een

vleugje magie 
?