Emojis en gifs in je contentstrategie

Mee met de cool kids

Schattige emojis en grappige gifs: de tijd dat ze enkel door giechelende tienermeisjes werden gebruikt, ligt al lang achter ons. Tegenwoordig zie je ze steeds vaker opduiken in professionele online communicatie. Waarom? Emojis en gifs voegen non-verbale informatie en emotie toe aan een verbale boodschap.

Waarom we happy worden van een smiley 

Wanneer ons brein een emoji ziet, reageert het op dezelfde manier als bij het zien van een menselijk gezicht. Daardoor versterkt het gebruik ervan je berichten op social media. Emojis brengen gevoelens, nuances en emoties beter, sneller en directer over dan tekst. En snelheid is net waar het om draait in online communicatie.

Gifs for president 

Net als emojis hebben gifs specifieke kenmerken die een meerwaarde kunnen vormen in je contentstrategie. Ze hebben meer impact dan statische beelden, maar zijn toch goedkoper om te maken dan video’s. Bovendien zijn ze mobile-friendly en spreken ze ook mensen aan die niet openstaan voor traditionele advertenties. Ze zorgen voor meer engagement bij je publiek en motiveren om te delen.

Emojis brengen gevoelens beter, sneller en directer over dan tekst

Checklist 

Voor je helemaal loos gaat, neem je best deze dingen in overweging.

  • Passen de emojis en gifs die je wil gebruiken bij jouw bedrijf en het doel dat je wil bereiken?
  • Voegen ze iets toe aan het bericht dat je wil brengen?
  • Kunnen ze niet verkeerd geïnterpreteerd worden? Let bv. op voor emojis met een dubbele betekenis. Checken kan op emojipedia.
  • Less is more, dus overdrijf niet met het aantal smileys in een bericht.
Voorbeelden 
  • Netflix zocht een gepaste emoji voor een hele reeks nieuwe series 
  • Bol.com gebruikt regelmatig emojis in Facebookposts, net zoals het Nederlandse NU.nl.
  • Fiat maakte een GIF om de PK van hun nieuwste model te onderstrepen op Twitter
  • Oreo creëerde een originele aftelklok.
 

Op zoek naar meer advies over de juiste aanpak van jouw online communicatie

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief

  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 4,142 abonnees