Menu Close
 

Knowledge is power: ken het mediagebruik van jouw klanten

Hoe kies je de juiste mediamix voor jouw doelgroep?

Welke media gebruikt de gemiddelde Belg het meest? We horen je al denken: internet ongetwijfeld op nummer één. Een recente studie naar de tijdsbesteding van 18- tot 64-jarigen wijst echter uit dat televisie nog altijd de koploper is, gevolgd door radio en dan pas internet.

Wil je als adverteerder een doeltreffende campagne neerzetten? Dan ga je best op zoek naar een gevarieerde mediamix die aansluit bij het gedrag van jouw specifieke doelgroep.

Mediagebruik van de Belgen onder de loep

Een recente steekproef bij 4.214 personen tussen 18 en 64 jaar peilde naar de tijdsbesteding en het mediagebruik bij de gemiddelde Belg. De gedetailleerde weergave van een doorsnee dag geeft ook adverteerders een houvast bij het selecteren van de meest efficiënte kanalen voor marketing- en reclamecampagnes.

De ondervraagde personen reconstrueerden aan de hand van 54 courante activiteiten zoals werk, verplaatsingen, boodschappen doen, vrije tijd, maaltijden en mediagebruik hoe ze de voorgaande dag hadden doorgebracht.

De media-activiteiten worden beschouwd als primair wanneer ze niet met een andere activiteit samenvallen of secundair wanneer ze dat wel doen (naar de radio luisteren tijdens het autorijden bijvoorbeeld).

45% van onze tijd bezig met media

Van maandag tot vrijdag besteedt de Belg zijn tijd voornamelijk aan drie basisactiviteiten: slapen, werken (of studeren) en eten. Daarna volgt mediagebruik, dat een indrukwekkende 45% van de bruto tijdsbesteding in beslag neemt. In het weekend wordt de tijd die de Belg doorbrengt met werken of studeren vervangen door vrijetijdsactiviteiten, het huishouden doen of bezig zijn met de kinderen.

De explosieve stijging qua mediagebruik ten opzichte van de vorige studie uit 1998 is vooral te wijten aan de opkomst van internet en sociale media. Het zijn echter niet de klassieke media die daaronder te lijden hebben, maar vooral alle andere, niet-mediagebonden activiteiten. De Belg brengt bijvoorbeeld aanzienlijk minder tijd door met familie en vrienden dan 20 jaar geleden.

We kijken nog altijd meer tv dan dat we surfen

De top 3 gebruikte media:

  1. televisie
  2. radio
  3. internet

Uit het onderzoek blijkt dat televisie en radio nog altijd de twee favoriete media van de Belg zijn en dat in iedere leeftijdscategorie. Televisie is daarbij het medium van de exclusiviteit: de kijker trekt zich terug in zijn “televisiebubbel” en kijkt bijna 70% van de tijd geconcentreerd naar het scherm. Naar de radio luisteren valt daarentegen bijna altijd (90% van de tijd) samen met een andere activiteit zoals werken of autorijden.

Invloed op aankopen

De studie geeft geen verklaring voor het psychologische proces dat een aankoop beïnvloedt, maar laat wel toe te analyseren welk mediacontact aan een aankoop voorafging. Zo blijkt dat televisie voor online aankopen alle andere media achter zich laat: 28,9% van de Belgen komt net voor een online aankoop in contact met dit medium. Eens te meer een duidelijk bewijs voor het “drive-to-web” effect van televisie.

Botsende generaties

Alhoewel alle generaties gebruikmaken van klassieke media, zijn er duidelijke verschillen te merken, vooral wanneer het op nieuwe media aankomt. Hou hier dus zeker rekening mee bij het selecteren van je mediakanalen voor een volgende campagne.

Gen Z (18-24)

  • geeft de voorkeur aan smartphone voor online aankopen
  • besteedt meer tijd aan social media dan aan kranten en tijdschriften
  • gebruikt vaker Instagram en Snapchat dan andere generaties
  • muziekstreaming en television on demand zijn belangrijk voor deze generatie

Gen Y (25-34)

  • dagelijks online
  • gebruikt social media, inclusief LinkedIn
  • gehecht aan niet-lineaire media zoals muziekstreaming en television on demand
  • maakt nog veel gebruik van klassieke media (25% tv, 22% radio en 17% internet)

Xennials (35-44)

  • hebben zich sociale netwerken eigen gemaakt
  • gebruiken voornamelijk Facebook, LinkedIn en Twitter
  • besteden 32% van mediatijd aan tv, 30% aan radio en 15% aan internet
  • vooral sociale contacten nemen af door het stijgende mediagebruik

Gen X (45-54)

  • maakt – in tegenstelling tot de andere generaties – zelden gebruik van smartphone om te shoppen
  • 65% is actief op social media, vooral op Facebook
  • minder gebruik van ‘nieuwe’ social media zoals muziekstreaming, tv on demand, korte online video’s
  • gretige gebruikers van klassieke media (33% radio, 32% tv en 15% internet)

Babyboomers (55-64)

  • klassieke media krijgen de voorkeur
  • minder dan 60% is actief op social media (hoofdzakelijk Facebook)
  • sociale media zoals Instagram, LinkedIn of Twitter worden amper gebruikt
  • besteden meer tijd aan lezen (krant, tijdschrift) dan andere generaties

 

(*) studie: Life Observer, IP Belgium, februari 2018, ism GfK
 
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 3,620 abonnees

Op zoek naar een vleugje magie?
Wij spreken graag met je af