Huisstijlhandboek

Stijn verklaart: "Duidelijke afspraken leiden tot herkenbare communicatie"

Jouw bedrijf heeft een duidelijke identiteit. Als ondernemer of medewerker voel je dat aan. Maar hoe vertaal je dat buikgevoel naar herkenbare communicatie? Wel, door jouw huisstijl (logo, fotografiestijl, kleurgebruik, …) ondubbelzinnig vast te leggen in een huisstijlhandboek. Zo hebben medewerkers en leveranciers een duidelijk grafisch kader, en communiceren zij allemaal op dezelfde manier. Klaar voor een vleugje huisstijl? In dit artikel zoomen we in op de 6 bouwstenen van een consequent huisstijlhandboek.

Schrijf je de bedrijfsnaam met of zonder hoofdletter? Welke lettergrootte gebruik je in mails? En welke kleuren gebruik je in publicaties? In jouw huisstijlhandboek vind je alle afspraken in één document.

Heldere afspraken = uniforme huisstijl

1. Typografie in je huisstijlhandboek

Kies één lettertype voor al je documenten. Dat brengt rust en eenheid in je vormgeving. Beschrijf het gebruik en de specificaties zo precies mogelijk voor je hoofdtitel, tussentitels en broodtekst. Maak heldere afspraken over:

  • lettertype
  • lettergrootte
  • kleurgebruik
  • regelafstand

Geef voorbeelden van jouw gewenste weergave én voorbeelden van hoe het zeker niet moet!

"Bepaal de verschillende puntgroottes via de gulden snede. Staat je hoofdtitel in 32 pt? Deel 32 door 1.618 en rond af: 20 pt is de ideale grootte voor je tussentitel."
Stijn Piette
Gulden tip van Stijn
grafisch ontwerper bij Idearté

2. Kleurgebruik in je huisstijlhandboek

De logokleur(en) symboliseren waarvoor je bedrijf staat. Blauw staat voor vertrouwen, rood voor passie. Vermeld de correcte kleurcodes in plaats van ‘rood’ of ‘blauw’. Zo kiest iedereen de juiste tinten. Vermeld de codes uit de verschillende kleursystemen in je huisstijlhandboek:

  • RGB = combinatie van die waarden voor rood, groen en blauw, de primaire kleuren. Gebruik de RGB-waarde in digitale omgevingen.
  • HEX = combinatie van zes cijfers of letters voorafgegaan door een hashtag. De HEX-waarde is een alternatief voor de RGB-waarde in digitale omgevingen.
  • CMYK = combinatie van vier percentages voor Cyaan, Magenta, Yellow en Key (zwart). Ideaal om kleuren juist weer te geven in je drukwerk.
Huisstijlhandboek - kleurgebruik

3. Afbeeldingen in je huisstijlhandboek

Beschrijf in je huisstijlhandboek ook jouw fotografiestijl. Zo breng je eenheid in de veelheid aan afbeeldingen. En … een stijlbreuk voorkomen is veel gemakkelijker dan ze achteraf genezen. Stel je de volgende vragen:

  • Kleur of zwart-wit?
  • Artistieke ‘blur’ of alles haarscherp?
  • Logo’s en teksten op afbeeldingen? Welk lettertype gebruik je daarvoor?
Huisstijlhandboek-grafieken_cbe700d33e747cd821797dc5b59a8531_800

4. Illustraties, iconen, grafieken

Bepaal in je huisstijlhandboek de heldere richtlijnen voor jouw illustraties, iconen en grafieken. Dankzij die afspraken maken al je medewerkers bedrijfspresentaties met een herkenbare stijl voor slides met cijfers, tekst of ideeën.
"Geef ook de details voor iconen en grafieken. Zo verwerk je alle visuele voorstellingen tot een herkenbaar en samenhangend geheel."
Stijn Piette
Gedetailleerde tip van Stijn
grafisch ontwerper bij Idearté

5. Online communicatie in je huisstijlhandboek

Trek jouw huisstijl door voor profielfoto’s, banners en berichten op je bedrijfswebsite en sociale media. Ontwerp een banner volgens de afspraken in je huisstijlhandboek en deel hem met je online-verantwoordelijke. Stijl gevonden? Trek die door naar een totaalbeeld.

"Is je bedrijf een Alex Callier dat in de fifties zijn lol beleeft? Of eerder een modieuze Axelle Red, met de flair van een pittige Parisienne? Misschien wel een Sergio Herman (met een stoere tattoo-buitenkant rond een smaakvolle inhoud). Geef je bedrijf een identiteit waarmee je je onderscheidt, offline en online."
Stijn Piette
Tip met karakter van Stijn
grafisch ontwerper bij Idearté

6. Jouw huisstijl op drukwerk, gadgets & goodies

Beschrijf ook je visitekaartjes, briefpapier, enveloppes en pennen in jouw huisstijlhandboek – met sprekende voorbeelden. Beschrijf duidelijk de gewenste look van elk item. Zo creëer je unieke en spraakmakende cadeautjes als relatiegeschenk voor jouw bedrijf. Ontwerp totebags, T-shirts en goodies. Daarmee maak je jouw huisstijl helemaal top of mind bij jouw klanten.

"Presenteer het visuele design van je goodies en gadgets via mock-ups. Dat zijn testversie van jouw uiteindelijke creatie die je het eindresultaat levensecht laten testen en beleven."
Stijn Piette
Tastbare tip van Stijn
grafisch ontwerper bij Idearté

Blader door ons huisstijlhandboek en laat je inspireren tijdens een gesprek met onze creative strategist Patricia

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief

  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 4,142 abonnees