Menu Close
 

De elevator pitch ontrafeld

In de lift met Tine

Of het nu tijdens een netwerkbijeenkomst, in een gesprek met klanten of voor een rij kritische investeerders is: als ondernemer moet je jouw bedrijf kort en krachtig kunnen voorstellen, in een zogenaamde ‘elevator pitch’. Communicatieadviseur Tine doet de basics graag uit de doeken ***.

Het principe is simpel: in maximaal 60 seconden – de duur van een ritje in een lift – jezelf of je bedrijf voorstellen. Het doel? Je gesprekspartner in deze tijdspanne overtuigen dat het de moeite is om met jou in zee te gaan.

3 soorten pitches

Er bestaan drie soorten elevator pitches:

  • tijdens een network pitch heb je – met het obligate glas bubbels in de hand – een pasklaar antwoord nodig op de vraag ‘wie ben je en wat doe je?’
  • in een sales pitch overhaal je jouw gesprekspartner om een deal te sluiten
  • en tijdens een investor stage pitch haal je mogelijke investeerders over de streep

4 essentiële eigenschappen

De bal is rond, een wedstrijd duurt 90 minuten en een pitch is een pitch. Of je nu een network, sales of investor stage pitch houdt, de benodigde eigenschappen zijn telkens dezelfde. Een goede pitch is to the point, definieert duidelijk waar je idee, bedrijf of product over gaat, illustreert jouw meerwaarde en hanteert een eenvoudig taalgebruik. Net zoals het betere sprookje bestaat ie uit een begin, midden en einde.

De 7 basiselementen van een elevator pitch

De inhoud van je pitch bepaal je door zeven vragen zo concreet mogelijk te beantwoorden.

  1. Wie is je doelgroep?

Bestorm je bedrijfswereld, ga dan na welke organisaties jouw ideale doelgroep vormen. ‘B2B’ is geen afdoend antwoord. Gaat het over start-ups, doorgewinterde Belgische KMO’s of eerder internationale kleppers? Is jouw product gesneden koek voor particulieren? Baken dan af wie bereid is voor je product te betalen (bijvoorbeeld: vrijgezellen tussen 25 en 35 jaar, moeders met kleine kinderen, …).

  1. Wie binnen je doelgroep ervaart het probleem dat jij oplost het hardst?

Het is niet per se de beslissingsnemer binnen een bedrijf die het grootste gat in de lucht springt als jouw oplossing hem ter ore komt. Barst je bijvoorbeeld van de creatieve marketingideeën? Dan haal je best verhaal bij de marketing manager. Ook al hakt de CEO uiteindelijk de knoop door.

  1. Welk probleem kan jij oplossen?

Pitch het probleem dat je oplost vooraleer je de oplossing zelf meegeeft. Mensen luisteren automatisch als ze zich herkennen in de situatie die je omschrijft óf wanneer ze zich kunnen inbeelden dat anderen met dit vraagstuk worstelen.

  1. Wat is die oplossing precies?

Eén van de belangrijkste onderdelen in je elevator pitch: omschrijf op welke manier jouw product of dienst het probleem kan oplossen. Vergeet ook niet te vertellen waarom het uniek is.

  1. Tot welke categorie behoort jouw oplossing?

Verkoop je een product of een dienst? Breng je een abonnement aan de man of gaat het om een eenmalige aankoop? Ben je een prijsbreker of profileer je je exclusief? Baken je aanbod goed af.

  1. Wat zijn de belangrijkste voordelen die jouw oplossing biedt?

Ben je bijvoorbeeld de goedkoopste en kan je gesprekspartner dankzij jou winst maken? Bied je comfort? Garandeer je kwaliteit en zekerheid? Of is je product of dienst door zijn exclusiviteit goed voor de status van je gesprekspartner?

  1. Op welke manier doe jij het beter dan de concurrentie?

Jezelf met je concurrenten vergelijken, daar is niks mis mee. Want het feit dat anderen aan hetzelfde probleem werken, bevestigt dat er nood is aan jouw oplossing. Noem je concurrenten echter nooit bij naam en spreek niet negatief over hen.

Voor gevorderden

Een correcte omschrijving van wat en voor wie je iets doet, dat vormt een stevige basis. Maar tegenwoordig verwachten klanten en medewerkers meer. Als je kan duiden ‘hoe’ en ‘waarom’ jouw organisatie doet wat ze doet, scoor je pluspunten. Met andere woorden: denk bewust na over jouw bedrijfswaarden en benoem je maatschappelijke relevantie.

Voorbeelden

*** met dank aan inspirator Bart Van Loon

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 3,620 abonnees

Op zoek naar een vleugje magie?
Wij spreken graag met je af