Inhoudelijke (re)branding maakt een merk levendig

“Branding is anno 2021 veel meer dan een logo ontwerpen”

Het warme gevoel dat Starbucks oproept, de durfal-mentaliteit van RedBull, de eeuwig vernieuwende spirit van Apple,… Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van merken die differentiëren en zich uniek profileren. De verklaring? Het gaat telkens om brands met een scherpe identiteit, die deze identiteit consequent doortrekken in een visuele branding. Als je jouw merk echt tot leven wil laten komen (of levendig wil houden), is er tegenwoordig echter meer nodig: ‘inhoudelijke branding’ maakt jouw merk pas écht tastbaar, vindt Patricia Robinne. Onze creative director gidst je graag door de 3 stappen in een hedendaags (re)brandingtraject.

1. Een scherpe & magische identiteit

De eerste stap in een (re)branding is een brainstorm- en participatietraject. Binnen dit traject buigt een groep medewerkers of kaderleden, maar evengoed externe specialisten of (potentiële) klanten, zich over de ziel van het merk.

Die ziel heeft twee gezichten:

  • Enerzijds gaan we op zoek naar de inhoudelijke identiteit:
  • Als we de antwoorden kennen op de wat-, hoe- en waarom-vragen, graven we aan de hand van creatieve oefeningen naar de visuele identiteit.  

Al deze indrukken, gedachten en ideeën versmelten tot één identiteit, samengevat in één storyline en gebundeld in één overkoepelende strategie, die inhoud en emotie met elkaar verzoent.

2. Visuele branding

Met de inhoudelijke strategie (elevator pitch, USP’s en doelgroepen) en de moodboards als inspiratiebron vertalen designers en strategen het merk vervolgens visueel. Concreet creëren ze een nieuwe wereld – aan de hand van verrassende logo’s en huisstijlen – die de magie van de merkidentiteit weerspiegelt. Daarbij geldt één gouden regel: durf je te onderscheiden en ga voor aandacht. Want aandacht is het begin van alle communicatie.

Die gouden regel is natuurlijk ook van toepassing op bestaande brands. De wereld is voortdurend in verandering. Daarom evolueren merken tegenwoordig constant. Het huisstijlhandboek – ooit een soort grafische bijbel waar niemand aan mocht tornen – is tegenwoordig een inspiratieboek. Het geeft de visuele essentie van jouw organisatie weer. Maar het zet vooral ook aan tot dromen: met dit houvast creëer je regelmatig nieuwe grafische elementen en beelden, zodat jouw merk blijft verrassen.

enkele magische brandings...

3. Inhoudelijke branding

Branding is echter meer dan een logo ontwerpen, en dat vervolgens minutieus toepassen in elke grafische uiting. Een sterk merk roept de juiste associaties op en schept een magische beleving.

Die beleving kan je zelf creëren/versterken, via inhoudelijke branding:

  • Je laat jouw identiteit tot uiting komen via (offline en online) communicatie en events
  • Je komt met eigen producten, die jouw merk tastbaar maken
  • Je creëert maatschappelijke meerwaarde, bijvoorbeeld via partnerships

Om die inhoudelijke branding tastbaar te maken, grijpen we even terug naar de rebranding van Idearté zelf. Ons eigen merk kreeg vorig jaar een fikse energieboost: we scherpten onze marktpositionering aan, door ons te profileren als een bureau dat strategie en creativiteit onder één dak verenigt. Maar hoe konden we ons vervolgens inhoudelijk branden?

3.1. Creatieve communicatie & inspirerende events

De jongste jaren communiceerde Idearté al actief, via de obligate digitale nieuwsbrief en social media. Daarnaast brachten we een tastbaar magazine uit, zodat onze klanten het merk Idearté konden voelen, in de handen houden.

Informeren en inspireren kan via communicatie, uiteraard. Daarnaast wilden we echter ook menselijke beleving creëren. Dat leidde tot de geboorte van de creatiefste communicatieclub. Onder deze noemer lanceerden we enkele nieuwe initiatieven, waaronder:

3.2. Eigen producten

Met de rebranding plantten we een zaadje, dat in de daaropvolgende maanden verder openbloeide. Eerst kreeg ons interieur een upgrade, dankzij het kenmerkende fluo-oranje in ons design. En in het onnavolgbare jaar 2020 ontstonden er zelfs eigen Idearté-producten. We maakten de leef- en werkwereld mooier met:

3.3. Maatschappelijke meerwaarde met sociale en creatieve partnerships

Ten slotte brachten we onze missie (‘de woon- en werkwereld van mensen mooier maken’) in de praktijk door sociale en creatieve partnerships op te zetten:

  • Enerzijds maken we ons maatschappelijk engagement tastbaar, bijvoorbeeld met het bouwen van een website waarop Truienaars zich creatief konden uitleven tijdens de lockdown. Of onze visuele bijdrage aan het project ChildrenCancer, dat wegwijs maakt in de organisaties die werken rond kinderkanker.
  • Anderzijds steunen we kunstenaar Gert Robijns en choreografe Lies Serdons. Deze creatieve ‘vrienden van Idearté’ betrekken we bovendien in onze communicatie en campagnes: als kunstenaar weten ze vaak net die andere invalshoek te vinden.

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars