“Het is heel moeilijk geworden om nog te lachen”

Kim Duchateau te gast in Café Arté

De tekenende tekstkunstenaar

1993 is het jaar waarin Idearté startte en … Kim Duchateau (52) afstudeerde aan het KASK Conservatorium in Gent. Hij ontpopte zich tot een inventieve striptekenaar, cartoonist en illustrator voor onder andere vrt, de Morgen, de Standaard, NRC Handelsblad, Knack en P-Magazine. “Mijn universum is absurd, maar het zit wel volstrekt logisch in mekaar”: zo beschrijft Kim Duchateau de achtergrond van waaruit hij de realiteit becommentarieert met tijdloze cartoons.

Kim Duchateau: “Ik heb altijd al strips willen tekenen, van toen ik nog op school zat. Overdag apprecieerden de leerkrachten dat niet. Dus tekende ik ’s nachts. Mijn vader is verschillende keren om twee uur op mijn kamer binnen gekomen om te zeggen dat ik moest slapen. Maar ja, wanneer moest ik het dan doen? Want de volgende morgen moest ik alweer naar school. Dat nachtritme ben ik trouwens blijven verderzetten. Nu nog werk ik het liefst op het moment dat de rest van de mensen slapen. Want dan is er weinig of geen afleiding. Heerlijk om intensief door te werken.”

“Ik doe precies waarvan ik droomde”

“Nu kranten en tijdschriften onder druk staan, is het niet meer zo gemakkelijk als cartoonist. Daarom combineer ik cartoons met mijn eigen strip-reeks over Esther Verkest en commerciële opdrachten. Ja, zelfs met lesgeven. Zo is het goed te doen om ervan te leven. En … zo kan ik precies doen waarvan ik altijd heb gedroomd. Hoewel iedereen me telkens opnieuw vertelde dat ik nooit iets zou verdienen et mijn tekeningen. Wel, dus. Als je maar flexibel genoeg de opdrachten combineer.”

Humor is lastig geworden

“Tegenwoordig voelt iedereen zich wel ergens tekortgedaan. Dat merk ik aan de reacties op verschilellende redactie. Da’s van ‘Oei, oei, die cartoon gaan we niet publiceren, hoor. Want da krijgen we ik weet niet hoeveel reacties.’ Gelukkig is er dan Apache. Die kunnen we wat hebben. Waarbij ik ook niet aanstuur op shockeren om te shockeren. Dat is trouwens te gemakkelijk. Een beetje afgeven op het koningshuis of een paar politici vind ik te gemakkelijk. Daarbij focus ik liever op originele benaderingen die specifieke voorvallen een tijdloosheid geven.”

Idearté werkt al jaren samen met Kim Duchateau.

Cartoons hebben ook voor bedrijven en organisaties een enorm potentieel. Want ze vatten een boodschap in één beeld met een onverwachte betekenis. Daarmee bewijs je dat jouw merk bewust kiest voor een creatieve identiteit. En daarmee zet je jouw bedrijf of organisatie écht op de kaart.

Voorbeeld 1:
employer branding

Maak van jouw werknemers enthousiaste bedrijfsambassadeurs. Hoe? Idearté vroeg Kim om beelden te ontwerpen. Want … die blijven beter ‘plakken’ dan woorden. Druk zijn cartoons over creativiteit en happiness op T-shirt, mokken of tote bags en maak jouw waarden constant top of mind.

Voorbeeld 2:
Haspengouwmarkt Sint-Truiden

“Een markt is oudbollig.” Hmmm … toch niet de Haspengouwmarkt Sint-Truiden. Want voor Shop & The City tekende Kim een grappige campagne. Die schetst een gezellig, hip en humoristisch beeld. Hét voordeel? Een tekening is multicultureel en vertegenwoordigt verschillende marktkramers: zo is ze extra uitnodigend.

Voorbeeld 3:
nieuwe stadsbestuur Sint-Truiden

“Een creatieve presentatie van het nieuwe stadsbestuur en zijn beleidsstrategie tijdens een receptie met gestelde lichamen? Ja, dat kan.” Kim tekende de burgemeester en haar schepenen. Een tweede cartoon visualiseerde de krachtlijnen van het beleidsplan. Samen zetten ze de toon op de uitnodiging, de presentatie en het relatiegeschenk. Mét succes.

Wil je ook laten inspireren door kunstenaars en ondernemers?

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief

  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 4,142 abonnees