Liesbeth beantwoordt jouw 3 grootste vragen over podcasts

Proficiat, jouw blogs en vlogs krijgen een nieuw broertje

De afgelopen maanden kreeg je wellicht minstens één “podcast die je zeker eens moet checken” voorgesteld. Door een deelgrage vriend, een interessante collega of een aangename radiostem die er naast zijn of haar liveshow een online programma op nahoudt.

Denk jij bij ‘podcast’ spontaan aan een IKEA-meubel? Dan gaat deze blogpost een en ander ophelderen. Ben jij die persoon die anderen podcasts aanraadt? Ook dan is het interessant om even naar onder te scrollen, en wat ideeën op te doen voor de eerste podcast van jouw bedrijf.

(Trouwens: de IKEA-podcast moet je zeker eens checken #nietgesponsord)

Vraag 1: Wat is een podcast? 

Een podcast is een radio-uitzending ‘on demand’. Een hele resem van die uitzendingen staat online klaar om jou te entertainen wanneer het jou uitkomt. Vergelijk het met Netflix. Je mist geen enkele aflevering van je favoriete show, zonder daarvoor een wekker in te moeten stellen of te sukkelen met je digicorder.

Deze vorm van niet-lineair uitzenden of broadcasten werd ten tijde van de iPod vooral populair onder radioamateurs. De naam ‘podcast’ – je voelt ‘m al komen – ontstond als samentrekking van die twee termen.

Amerika pikte het podcasten al snel op. In België komt het voorlopig iets trager op gang. Hoewel de trend volop aan het overwaaien is, klikt op dit moment amper 7 procent van onze volwassenen regelmatig een podcast aan.

Vraag 2: Waarom is een podcast interessant voor mijn bedrijf? 

1. Pull-communicatie via blogs en filmpjes heb je intussen al onder de knie. Podcasts dienen jouw storytelling op hun eigen manier:

  • het is moeilijker om stukken te skippen dan bijvoorbeeld bij een blog (ja hoor, ik heb het gezien)
  • aangezien je in het oor van je publiek zit, creëer je een meer persoonlijke connectie
  • ook wie in de file staat, op de trein wacht of een jogske placeert kan meegenieten van jouw content

2. In een podcast laat je de tone of voice van je bedrijf makkelijker doorschemeren (hou je het bij zakelijke gesprekken, mag het wat luchtiger met hier en daar een jingletje, …).

3. Voorlopig is er in België nog niet veel competitie. Jouw bedrijfspodcasts hebben dus weinig moeite om op te vallen.

4. Je hebt er ineens een platform bij om influencers mee op de kar te trekken. Want welke influencer wil geen 30 minuten lang zijn of haar brand in de kijker zetten in jouw populaire podcast?

5. Podcastluisteraars zijn doorgaans makkelijk te bereiken social media gebruikers. Bovendien kan je hen zien als de ‘doggies’ der doelgroepen: trouwe fans die terugkomen om nieuwe afleveringen van je podcast te beluisteren.

make it all about the audience, and then you can't go wrong

Vraag 3: Wat moet ik vertellen in mijn podcast? 

Je stem is gesmeerd, je micro staat aan en je hebt je marketingmanager tegen midden volgende week De Eerste Podcastaflevering beloofd. Maar waarover zou die podcast dan wel moeten gaan …?

Alles kan en alles mag! Zolang je consistent blijft in het uploaden van je wekelijkse (tweewekelijkse, maandelijkse, …) afleveringen, zit je op het goede spoor. Wat inspiratie voor de inhoud van je podcast:

  • Ambassadeurs: laat je klanten aan het woord over hun ervaring met je bedrijf. Terwijl de meesten enige aversie vertonen ten opzichte van “mijne kop in beeld”, vergt een geluidsopname iets minder moed.
  • Experten: zorg er met je eigen versie van het wittejasseneffect voor dat ook de meerwaardezoekers verknocht geraken aan je podcast.
  • Panels: verzamel meerdere ervaringsdeskundigen rond de micro voor een geanimeerd gesprek rond een van je producten of diensten.
  • Reportages: gun luisteraars een blik achter de schermen met een wandeling langs de productielijn, een dag op pad met de CEO, een bezoek aan de bedrijfskeuken die enkel met duurzame producten werkt, …

Mits een beetje planning en voorbereiding kom je elke keer weer tot een mp3’tje dat je doelgroep van z’n sokken blaast.

Zijn jouw podcasts zo 🔥 geworden dat je blogposts, affiches en Instastories er bleek tegen afsteken? Geef ons dan zeker een seintje om jouw on- en offline communicatie op te krikken.​

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief

  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 4,142 abonnees