Belgica Challenge zet doelgroep aan het happen en schillen

Wat meer leven in de brouwerij brengen op de social media van je bedrijf? Dan kan je bijvoorbeeld een challenge lanceren. De Belgica appel schitterde op die manier in haar eigen online campagne.

De uitdaging

De Belgica is zonder meer een ‘classic’ onder de sappige appels. Fruittelers zijn het hele jaar door met dit exclusieve clubras van de Belgische Fruitveiling in de weer, zodat wij er allemaal op elk moment van kunnen genieten.

De Belgica-campagne ‘De Belgica Challenge’ had tot doel om nog meer fruitliefhebbers fan te maken van de blozende appel. En dat door hen zelf met de appel aan de slag te laten gaan op social media.

De aanpak

Inhoud (strategie)

Met een reeks van challenges sprak de Belgica-campagne verschillende doelgroepen aan via Facebook en YouTube.

Door een social media challenge te combineren met andere video- en fotoposts (in dit geval posts rond appelrecepten en tips voor inventieve kindersnacks), kreeg de campagne extra uitstraling:

  • Je lokt meer interactie uit met je doelgroepen
  • Je posts maken meer kans om op een organische manier gedeeld te worden
  • Je kan verschillende challenges afstemmen op verschillende doelgroepen
  • Je toont het ‘fun’-aspect van je bedrijf aan de buitenwereld

+ Emotie (creativiteit)

Om de inhoud van de challenges duidelijk te communiceren naar de doelgroepen van de BFV, werden er filmpjes gelanceerd waarin jong en ouder de opdrachten uitvoeren.

Challenge 1

“Hoe snel ben jij om – zonder handen – een stuk te bijten uit een Belgica aan een touwtje?”

Challenge 2

“Schil een appel in een zo lang mogelijke slinger. Aan hoeveel centimeter geraak jij?”

Challenge 3

Bovendien staat het fans natuurlijk altijd vrij om hun eigen creativiteit de vrije loop te laten via hun favoriete platform.

= Magie (resultaat)

  • Via Facebook behaalde de campagne 2.744.848 weergaven. Op dit platform bleek vooral de uitdaging om een appel vakkundig te schillen succesvol. Wellicht omdat de doelgroep een tikkeltje ouder is.
  • Op YouTube reageerde de – doorgaans jongere – doelgroep het meest op de speelse challenge van het ‘appelhappen’. Daar werd de campagne 44.454 keer weergegeven.

Wat kan je hiervan leren?

1. Elke doelgroep een eigen platform

Of toch in grote lijnen. Deze campagne toont bijvoorbeeld de huidige trend op Facebook aan, waarbij vooral een ouder publiek nog erg actief is op het platform.

2. Out-of-the-box denken loont

Door op een andere manier over je product of dienst na te denken, kom je tot content die er in jouw sector bovenuit springt. Op welke originele manier kunnen mensen interageren met jouw product of dienst?

3. Challenges creëren meer interactie
Terwijl de meeste content op social media voor verkeer naar je website, reacties of likes zorgt, leidt een challenge tot veel meer diepgaande interactie met je brand.

Mag er wat meer magie in jouw volgende online campagne zitten?

op zoek naar een

vleugje magie 
?

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars