Communicatie die het bloed sneller doet stromen

Perflow is een internationaal medtech-bedrijf met vestigingen in Israël, België, de VS en China. Met hun volledig inhouse ontwikkelde en geproduceerde STREAMTM en CASCADETM hebben ze bijzondere tools voor neurochirurgische ingrepen in handen. Om onder meer deze unieke producten beter bekend te maken binnen de wereldwijde medische sector, legden we samen een volledig nieuwe inhoudelijke en visuele profilering vast én startten we hun socialmediaverhaal op.  

In normale omstandigheden springen we het liefst even binnen bij een nieuwe klant, om meteen uit eerste hand de cultuur en de werking van het bedrijf te leren kennen. Niet meteen vanzelfsprekend voor de onderzoeks- en productiefaciliteiten van Perflow in Israël … Toch vonden we een creatieve manier om het bedrijf met eigen ogen te verkennen. COO Guy Neuberger nam ons namelijk met plezier mee op een virtuele rondleiding, compleet met een bezoekje aan de cleanroom en vriendelijke ‘hallo’s’ van zijn collega’s.

De uitdaging

De neurochirurgische apparaten van Perflow maken een verschil voor zowel neurochirurgen zelf als de patiënten die zij behandelen. Onze calls met artsen en leveranciers uit onder meer Londen en Parijs bevestigden dat dubbel en dik. Al snel merkten we dat we niet enkel de functionele meerwaarde van de tools in de kijker moeten zetten. Ook het emotionele aspect van deze medische innovatie verdient de nodige aandacht.

De aanpak

Inhoud (strategie)

De inhoudelijke profilering van Perflow focust zich op de emotionele betrokkenheid die onlosmakend verbonden is met de STREAMTM en CASCADETM.

  • Enerzijds vanuit Perflow zelf – It’s in our hands – waar men de producten met de allergrootste zorg handmatig produceert.
  • Anderzijds vanuit de artsen die letterlijk levens redden met de tools van Perflow in hun handen – It’s in your hands.

De neurologen die Perflow wil bereiken, zijn allemaal ‘flying doctors’. Ze reizen de wereld rond om alle nieuwste technologieën binnen hun vakdomein te ontdekken op de vele gespecialiseerde beurzen. De communicatiestrategie van Perflow zet dus stevig in op getuigenissen van de chirurgen die uiteindelijk de tools in handen krijgen. Zowel via live presentaties als via krachtige quotes in hun on- en offline communicatie. Uiteindelijk moet elke arts die de STREAMTM of CASCADETM gebruikt ambassadeur worden van het product.

Ook andere belangrijke stakeholders verliezen we niet uit het oog, zoals de bedrijven die de producten verdelen naar artsen en ziekenhuizen toe. Voor hen voorziet Perflow professionele communicatietools die hun intrigerende verhaal brengen, van research tot levensreddende situaties.

Emotie (creativiteit)

Voor de visuele profilering leunen we meer aan bij de ‘cleane’ omgeving waarin Perflow haar producten ontwikkelt en waarin artsen ermee aan de slag gaan. Vooral de functionele meerwaarde van de producten moet hierin naar voor komen. Natuurlijk zouden we Idearté niet zijn, moesten we puur voor ‘less is more’ designs gaan. Daarom krijgt de visuele voorstelling van deze technische hoogstandjes in al haar eenvoud toch het gevoel van een handgemaakt kunstobject mee, dat je zo in een galerij – eender waar in de wereld – zou kunnen tegenkomen. Bovendien hebben de STREAMTM en CASCADETM elk hun eigen look and feel, om de eigenheid van de producten te benadrukken.

Wat kan je hiervan leren?

1. Er schuilt emotie in elk product

Aan een medisch apparaat dat in een hoogtechnologische en cleane omgeving ontwikkeld wordt, zou je in eerste instantie misschien geen grote emotionele meerwaarde hechten. Toch kan je ook hier voorbij het overduidelijke functionele aspect kijken. Met de slagzin ‘It’s all in (y)our hands’ primeert de emotionele betrokkenheid zelfs in de inhoudelijke profilering van Perflow.

2. Getuigenissen werken overtuigend

Enkele positieve, korte getuigenissen over je product of dienst hebben meer impact dan twee lange pagina’s waarin je zelf de voordelen ervan aanhaalt. Je doelgroep beseft namelijk maar al te goed dat je je eigen aanbod altijd de hemel in zal prijzen. In het geval van deze tools die letterlijk levens redden, zijn de ervaringen van andere neurochirurgen bijzonder waardevol.

3. Betrek al je stakeholders

Denk voor je communicatie niet enkel aan de doelgroep die je uiteindelijk wilt overtuigen. Werk je bijvoorbeeld in een partnership met handelaars of vertegenwoordigers die jouw product verkopen? Zorg er dan voor dat ook zij volgens jouw branding en profilering over je product of dienst communiceren naar de eindklant toe.

Spreekt jouw branding niet helemaal voor jouw merk?

logo_idearte_wit
Ontvang maandelijks onze tips en trends

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars