Gegarandeerd een job voor wie zich eerst aandient

IN-Z pioniert met open hiring via authentieke ambassadeurscampagne

Bij open hiring zoekt een bedrijf naar een job waarin de sollicitant zijn of haar talenten ten volle kan laten renderen. Allemaal goed en wel. Maar hoe breng je zo’n theoretisch concept nu in de praktijk? Met een zorgvuldig uitgekiende HR-campagne waarin strategie en creativiteit elkaar harmonieus aanvullen, ontpopte IN-Z zich tot een magneet voor toekomstige werknemers.

De uitdaging

IN-Z maakt het verschil in het leven van haar klanten én medewerkers. Flexibiliteit, waardering, afwisseling,… : de redenen waarom het er prettig werken is, zijn legio. En tegelijkertijd hunkeren 120 nieuwe vacatures naar een invulling.

Om geknipte personen naar één van de vele jobs te loodsen, stippelden we samen met IN-Z een inventief rekruteringstraject uit.

De aanpak

Inhoud (strategie)

IN-Z is niet de enige onderneming die moeite heeft om sollicitanten aan te trekken. Duizenden jobs geraken vandaag niet opgevuld. Om eruit te springen, stap je best af van platgetreden paden. Voor IN-Z sloegen we daarom de weg van de open hiring in.

Dit innovatieve HR-concept komt overgewaaid uit de Verenigde Staten en plaatst de motivatie van medewerkers boven de klassieke functieomschrijvingen. Kandidaten solliciteren met andere woorden niet voor een job, maar wel voor een bedrijf. Op basis van hun talenten, zoekt de werkgever naar een geschikte positie binnen de onderneming.

In dit geval vertaalden we het conceptuele idee naar de concrete actie ‘Bij IN-Z zit je goed’. Onder deze vlag rolden we enkele welgemikte communicatieacties uit die prikkelen om bij IN-Z te solliciteren: van een affichecampagne waar je niet naast kan kijken over videotestimonials op sociale media tot een guerilla-actie voor de pers.

Emotie (creativiteit)

Waarom je ergens moet komen werken? We kunnen ons allemaal enkele holle begrippen voor de geest halen, zoals ‘work-life balance’, ‘doorgroeimogelijkheden’, en ‘flexibiliteit’. Maar wat betekent dat nu allemaal concreet?

Wie beter dan de personeelsleden zelf – de referentiepersonen bij uitstek – kunnen toekomstige collega’s dat in hun eigen woorden uitleggen? Een tiental verschillende IN-Z-medewerkers namen plaats voor de camera en vertelden waarom je moet solliciteren voor een job bij de sociale onderneming. Dat geeft abstracte concepten meteen een menselijk gezicht.

De IN-Z-ambassadeurs trokken de aandacht in het straatbeeld (op gigantische affiches), in kantoorgebouwen (in de vorm van posters) en in de virtuele wereld (via gepromote berichten op sociale media en een nieuwe website).

Een origineel persevent gaf het initiatief een finale krachtstoot. Hierbij riep de sociale onderneming toekomstige werknemers op om naar Shopping 1 in Genk af te zakken. Wie zich als eerste aan de IN-Z-stand neerzette, kreeg gegarandeerd een job. Met deze actie lokten we in mediakundig competitieve tijden – de oorlog in Oekraïne woedde in alle hevigheid – een hele schare journalisten naar het winkelcentrum. Benieuwd hoe dat eraan toeging? TVL draaide er een knappe reportage van.

Magie (resultaten)

Met haar employer branding-actie werkte IN-Z zich als werkgever in de kijker. Niet alleen Cindy Claes uit Hasselt  – zij was het snelst ter plaatse in het Genkse shopcomplex – hield aan het initiatief een job over. Een maand na de lancering slaagde de onderneming erin om 20 openstaande betrekkingen op te vullen. De socialemediacampagne heeft een boost aan dit succes gegeven. Zo schoot de trafiek naar de jobwebpagina met ruim 250% extra bezoekers door het dak en ontvingen ze 124 sollicitaties op minder dan een maand.

"We hebben de mogelijkheid om spontaan te solliciteren even moeten sluiten, want we kregen alle inzendingen niet meer verwerkt. Zoveel kandidaten!"

Wat kan je hiervan leren?

1. Giet een abstract concept in een herkenbaar beeld met stopkracht

Open hiring vertaalde zich bij IN-Z in de treffende campagnetitel ‘Bij IN-Z zit je goed’. ‘IN-Z’ spreek je uit als ‘IN-Zet’. De combinatie met ‘zet je’ levert een welluidende slogan op.

“Hoe kan je dit beter in beeld brengen dan met een stoel, waar mensen zich in kunnen neerzetten?”, vertelt grafisch vormgever Rik Leën. “Vaak is ‘less’ wel degelijk ‘more’. Deze visualisatie hebben we vervolgens overal doorgetrokken.”

2. Durf bij HR-communicatie verder te kijken dan je in eerste instantie kunt zien

We wenden ons al te makkelijk tot klassieke jobadvertenties. “Maar klinken die teksten niet allemaal even hol?”, vraagt HR-expert Aline Ghys zich af. “Wil je vandaag tussen de duizenden vacatures uit de verf komen, moet je niet één maar beide creatieve benen voorzetten.”

In de IN-Z-campagne draaiden we het klassieke aanwervingsmodel daarom helemaal om en spraken huidige werknemers hun toekomstige collega’s in ontwapenende boodschappen aan om hun team te komen vervoegen.

3. Zoek in journalistiek concurrentiële periodes naar een prikkelende invalshoek

Waar nieuws in de komkommertijd verkoopt als zoete koek, is het in tijden waarin grote (inter)nationale gebeurtenissen de redacties domineren des te moeilijker om een afzetmarkt te vinden voor je persbericht. Een insteek die tot de verbeelding spreekt, is dan onmisbaar.

“In het geval van IN-Z kozen we voor een guerilla-actie die te mooi om waar te zijn leek en daarom heel wat journalistieke aantrekkingskracht in zich droeg”, verduidelijkt PR-specialist Bert Stas. “Sowieso een job voor wie eerst opdaagt. Dat kan toch niet? Als journalist wil je dit met je eigen ogen zien.”

Hoe vallen toekomstige sollicitanten in jouw armen?

logo_idearte_wit
Ontvang maandelijks onze tips en trends

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars