Reconstructie: hoe Jansen the Building Company de pers haalde met de werfkeet van de toekomst

Perslancering comfortcontainer Jansen

Breng je een verhaal in de pers? Dan laat je het best vertellen door ‘het gezicht’ van je organisatie. Dat is één van de drie lessen die je kan trekken uit de perslancering van de nieuwste comfortcontainer van Jansen the Building Company. Benieuwd naar de details van dit mooie verhaal? We gunnen je graag een blik in onze PR-keuken.

De uitdaging

Weinig lichtinval, slechte akoestiek, een somber interieur, barre koude in de winter en een verzengende hitte in de zomer… De werkomstandigheden in traditionele werfcontainers waren al langere tijd een doorn in het oog van Nadia Jansen. Daarom ontwikkelde de leading lady van het gelijknamige bedrijf sfeervolle comfortcontainers, met alle nodige technologie om medewerkers aangename werkdagen te bezorgen. Een project dat Jansen uiteraard graag wou delen met de buitenwereld.

De aanpak

Inhoud (strategie)

Geen enkele persactie kan succesvol zijn zonder één belangrijke factor: nieuws. En liefst nieuws dat relevant is voor zoveel mogelijk lezers, kijkers en luisteraars.

Uiteraard barstte het project zelf al van de nieuwswaarde: de vuurrode comfortcontainers zijn talk of the town in de Belgische bouwsector. Dat nieuwspotentieel zetten we in de verf met een simpele kernboodschap: Jansen the Building Company helpt de grootste ergernis van bouwvakkers de wereld uit. Zo beseft elke journalist onmiddellijk dat het nieuws impact heeft op het leven van tienduizenden Belgen (en dus ook van zijn lezers).

+ Emotie (creativiteit)

Wat je vertelt is dus belangrijk. Maar evengoed hoe je het vertelt. Jansen the Building Company schoof twee mondige dames naar voren, die het verhaal op een authentieke manier vertelden. Uit de toelichtingen van CEO Nadia Jansen en COO Sarai Bervoets sprak authenticiteit en terechte trots. Die spontane, frisse boodschap werd bovendien ondersteund door de praktijkgetuigenissen van werkmannen, die uitlegden hoe de comfortcontainers de werkvreugde verhogen.

= Magie (resultaat)

Ondanks stevige concurrentie van ander nieuws op de dag van de persconferentie (door de zoveelste corona-update van de regering draaiden redacties overuren), kwamen heel wat journalisten de werfkeet van de toekomst met eigen ogen aanschouwen. Het resultaat? Publicaties en/of reportages in meer dan 25 verschillende media, waardoor het project in één klap wereldkundig werd.

Wat kan je hiervan leren?

1. Durf bedrijfsnieuws delen

In heel wat bedrijven ligt potentieel voorpaginanieuws voor het oprapen. Maar weinig mensen beseffen dat. Op die manier missen ze heel wat kansen om op een positieve manier media-aandacht te genereren. En die persaandacht is onbetaalbaar. Daarom loont het om regelmatig na te denken of er nieuwswaarde binnen jouw bedrijfsmuren schuilt. En om vervolgens natuurlijk ook effectief te communiceren met journalisten ”, weet PR-strateeg Bert Stas.

2. Ga voor CEO-communicatie

Het persmoment van Jansen sluit ook aan bij een maatschappelijke tendens: de opmars van CEO-communicatie: “Vroeger verscholen heel wat (media)schuwe CEO’s zich achter een gladde woordvoerder of niet te passeren klantendienst. Vandaag verwachten klanten en stakeholders dat je je als CEO toegankelijk opstelt. Denk maar aan de twitterende zaakvoerders of alomtegenwoordige opinieleiders zoals Wouter Torfs. Via personal branding kan je de naamsbekendheid van jouw bedrijf stevig opvijzelen, dat bewijst Nadia Jansen in deze case.”

3. Kies verschillende invalshoeken

In perscommunicatie bepaalt de kernboodschap of een verhaal wordt opgepikt door de brede, algemene media (kranten, radio, tv). Maar vaak heeft een verhaal meerdere lagen, waarmee je verschillende vakjournalisten bijkomend kan prikkelen. In dit geval:

  • Waren de bouwgerelateerde media gefascineerd door de frisse wind die Jansen door de sector laat waaien
  • Was het employer branding – aspect (de werfkeet als ultieme magneet om nieuwe werknemers aan te trekken) relevant voor HR-media
  • En had het verhaal een regionale toets: Antwerpse journalisten deden verslag omdat de eerste comfortcontainer op een Antwerpse werf pronkte, de Limburgse media belichtten de bronsgroene roots van de vernieuwers uit Zonhoven

Wil je jouw organisatie een gezicht geven?

op zoek naar een

vleugje magie 
?

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars