Mascotte ‘Oudsie’ communiceert naar Oudsbergse jeugd

Oudsbergen is een kindvriendelijke gemeente en wil dat graag in de verf zetten. Om hun communicatie naar de plaatselijke jeugd nog meer op de doelgroep af te stemmen, ging de gemeente op zoek naar een mascotte. Niet zomaar een leuk figuurtje, maar eentje dat al het beste van Oudsbergen representeert.

De uitdaging

Een flyer in de brievenbus, een affiche in het straatbeeld, een post op social media, … Overal waar de nieuwe mascotte van Oudsbergen verschijnt, hoort de jeugd meteen te begrijpen dat de boodschap naar hen gericht is. Oudsie moet dus tegelijkertijd ‘Oudsbergen’ uitstralen én erg herkenbaar overkomen.

De aanpak

Bij de ontwikkeling van Oudsie hechtten we veel belang aan de input van de Oudsbergse jeugd zelf. De gemeente lanceerde naar haar jongste inwoners een oproep om een zelf verzonnen mascotte te tekenen en in te zenden. Een 60-tal creatieve tekeningen belandden in de gemeentelijke brievenbus. Stuk voor stuk leuke mascottes met bijzondere namen.

De uiteindelijke naam ‘Oudsie’ werd rechtstreeks uit een van de inzendingen overgenomen (nog eens proficiat Linne Cuypers!). Voor het uitzicht van de mascotte ging designer Liesbeth Lenaers in verschillende stappen te werk.

1. Tekeningen

Liesbeth bekeek grondig alle ingezonden tekeningen. Zo viel haar meteen op dat de meeste kinderen natuurlijke elementen in hun mascotte verwerkten. Planten, dieren en zand kwamen meermaals aan bod.

2. Research

Met de input van de kinderen op zak, liet Liesbeth zich verder inspireren door het natuurgebied waarin de Oudsberg – de hoogste zandberg van Vlaanderen – ligt. Daar zag ze vooral veel zand, maar ook wat gras en mooie heidebloemen.

3. Uitwerking

In eerste instantie bestond Oudsie enkel uit een hoop gras met een hoofdje. Heel wat schetsen later kreeg de mascotte vorm zoals de Oudsbergse jeugd hem vandaag kent: een soort dino met duingras en heidebloemen als haar, een gezicht en pootjes uit zand, een lijfje uit gras en een lila konijnenstaartje. De personificatie van de natuur rondom Oudsbergen.

Fase 1

Fase 2

Oudsie is bovendien een erg dynamisch figuurtje. Hij past zich aan naargelang het onderwerp van de communicatie. Van een echte sportieveling tot een volleerd kok.

Spreekt jouw communicatie niet de juiste doelgroep aan?

logo_idearte_wit
Ontvang maandelijks onze tips en trends

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars