5 tips voor meer creativiteit op de werkvloer
Hoe zorg je voor een klimaat waarin medewerkers hun creativiteit de vrije loop laten?
“Geef een goed idee aan een matig team en ze zullen het verprutsen. Geef een matig idee aan een goed team en ze maken het briljant of verzinnen iets beters.” Dat schrijft de intussen 76-jarige medeoprichter van Pixar Ed Catmull in zijn boek ‘Creativity Inc.’ (in de titel verwijzend naar een van Pixars grootste successen: Monsters, Inc.). Grafisch designer en animatiefan Liesbeth Lenaers ontdekte in datzelfde boek verschillende ideeën om creativiteit op de werkvloer te stimuleren.
Als creatiefste communicatieclub zitten wij natuurlijk op het puntje van onze stoel wanneer een interessant figuur als Catmull zijn inzichten rond creativiteit neerpent. Om er zelf mee aan de slag te gaan, maar ook om jou te inspireren. Hieronder deelt Liesbeth de 5 grote lessen in creativiteit die ze uit het boek wist te distilleren.
Les 1: werk aan emotie
Als je doorklikt naar onze homepagina – maar lees hier gerust nog even verder – ontdek je dat Idearté al sinds 1993 volgens de succesformule ‘inhoud + emotie = magie’ werkt. Het gaat ons met andere woorden om de juiste boodschap die bij de juiste mensen de juiste snaar raakt. Die combinatie heb je nodig om impact te maken. Een manier om anders over je producten en diensten na te denken is dus: hoe kan ik mijn doelgroep op een emotioneel niveau aanspreken?
Les 2: focus op mensen
Wanneer je rond een creatief idee werkt, ben je al snel geneigd om je blind te staren op het idee zelf. Het concept van een project ligt vast, en je gaat op zoek naar de mensen in je organisatie die het best geschikt zijn om het uit te voeren. Dat blijkt echter niet de meest effectieve manier om een creatief idee tot leven te wekken.
Je verlegt je focus namelijk beter van het idee naar de mensen. Vertrek gerust van een minder spectaculair idee en leg het meteen in de handen van je beste, meest creatieve team. Zij boetseren het tot een kleurrijk kunstwerk, terwijl ze toch de kern van je concept behouden. Dát is creativiteit op de werkvloer.
Les 3: stimuleer persoonlijkheid
Al je medewerkers hebben een eigen persoonlijkheid, eigen voorkeuren en eigen inspiratiebronnen. Daar maak je best optimaal gebruik van. Als je iedereen de ruimte geeft om ook op het werk helemaal zichzelf te zijn, creëer je de psychologische veiligheid die nodig is om in alle vrijheid ideeën te spuien.
Eén manier om ieders eigen persoonlijkheid te stimuleren, is je medewerkers zelf hun werkplek laten inrichten. Zo kunnen ze hun collega’s tonen wat hen inspireert. Enkele Idearté-collega’s namen alvast de proef op de som … het resultaat lees je hieronder 🙂
Aline
Stijn V.
Stefanie
Annick
Liesbeth L.
Laura
Les 4: bouw vertrouwen op
Bij elk project waar je induikt, bots je onvermijdelijk op kleine of grote problemen. Je kan dit dus best op voorhand accepteren én erop anticiperen. Neem jezelf voor om in geval van een kink in de kabel niet al je energie te verspillen aan de fout zelf. Vragen als ‘Wie heeft de fout gemaakt?’ en ‘Hoe kon de fout gebeuren?’ helpen je op dat moment geen stap verder. Breng eerder het hele team samen om gelijktijdig naar een oplossing te zoeken.
Door deze aanpak in je organisatiecultuur in te bouwen, motiveer je je medewerkers bovendien om zonder angst creativiteit op de werkvloer te tonen en nieuwe dingen te proberen.
Les 5: omarm je kernwaarden
De weg naar je doelen mag tijdens een project gerust onverwachte kronkels maken. Zolang je beslissingen neemt binnen de kernwaarden van je organisatie, kan je geen verkeerde afslag nemen. Om je medewerkers zorgeloos aan de slag te laten gaan, is het dus belangrijk dat die kernwaarden bij hen ingebakken zitten. Zo maken ze ook tijdens het creatieve denken bijna onbewust de afweging of bepaalde ideeën al dan niet bij je organisatie passen.