huisstijlhandboek .
"Duidelijke afspraken leiden tot herkenbare communicatie"
Jouw bedrijf heeft een duidelijke identiteit. Als ondernemer of medewerker voel je dat aan. Maar hoe vertaal je dat buikgevoel naar herkenbare communicatie? Wel, door jouw huisstijl (logo, fotografiestijl, kleurgebruik, …) ondubbelzinnig vast te leggen in een huisstijlhandboek. Zo hebben medewerkers en leveranciers een duidelijk grafisch kader, en communiceren zij allemaal op dezelfde manier. Klaar voor een vleugje huisstijl? In dit artikel zoomen we in op de 6 bouwstenen van een consequent huisstijlhandboek.
Schrijf je jouw bedrijfsnaam met of zonder hoofdletter? Welke lettergrootte gebruik je in mails? En welke kleuren gebruik je in publicaties? In jouw huisstijlhandboek vind je alle afspraken in één document.
heldere afspraken = uniforme huisstijl
1. Typografie in je huisstijlhandboek
Kies één lettertype voor al je documenten. Dat brengt rust en eenheid in je vormgeving. Beschrijf het gebruik en de specificaties zo precies mogelijk voor je hoofdtitel, tussentitels en broodtekst. Maak heldere afspraken over:
- lettertype
- lettergrootte
- kleurgebruik
- regelafstand
Geef voorbeelden van jouw gewenste weergave én voorbeelden van hoe het zeker niet moet.
2. Kleurgebruik in je huisstijlhandboek
- RGB = combinatie van die waarden voor rood, groen en blauw, de primaire kleuren. Gebruik de RGB-waarde in digitale omgevingen.
- HEX = combinatie van zes cijfers of letters, voorafgegaan door een hashtag. De HEX-waarde is een alternatief voor de RGB-waarde in digitale omgevingen.
- CMYK = combinatie van vier percentages voor Cyaan, Magenta, Yellow en Key (zwart). Ideaal om kleuren juist weer te geven in je drukwerk.
3. Afbeeldingen in je huisstijlhandboek
- Kleur of zwart-wit?
- Artistieke ‘blur’ of alles haarscherp?
- Logo’s en teksten op afbeeldingen? Welk lettertype gebruik je daarvoor?
4. Illustraties, iconen, grafieken
5. Online communicatie in je huisstijlhandboek
Trek jouw huisstijl door in profielfoto’s, banners en berichten op je bedrijfswebsite en sociale media. Ontwerp een banner volgens de afspraken in je huisstijlhandboek en deel hem met je online verantwoordelijke. Stijl gevonden? Bewaak dat het totaalbeeld minutieus.
6. Jouw huisstijl op drukwerk, gadgets & goodies
Voeg ook je visitekaartjes, briefpapier, enveloppes en pennen toe aan jouw huisstijlhandboek – inclusief sprekende voorbeelden. Beschrijf duidelijk de gewenste look van elk item. Denk je aan spraakmakende cadeautjes als relatiegeschenk? Ontwerp dan totebags, T-shirts en goodies. Daarmee blijf je top of mind bij jouw klanten.
Blader door ons huisstijlhandboek en laat je inspireren tijdens een gesprek met onze creative strategist Patricia
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief
- Laatste tips & trends gratis in je mailbox
- Maandelijkse nieuwsbrief
- Al 4,142 abonnees