Online reviews: de verborgen schat in online marketing

Hoe reviewsterren jou bovenaan in de zoekresultaten laten schitteren

Het stimuleren van online reviews is een van de meest onderschatte marketinginstrumenten voor jouw organisatie. Dit digitale zusje van de klassieke mond-tot-mondreclame – al sinds de oertijd de meest effectieve vorm van marketing – maakt of kraakt een product of dienst. Bovendien blijkt ook Google jou beter gezind als je geregeld een review krijgt… met een hogere ranking in de zoekresultaten als gevolg.

Stel dat jouw wasmachine aan vervanging toe is. Dan is de kans groot dat je bij de aankoop van een nieuw toestel verzuipt in de technische specificaties. Om je keuze te staven, scrol je liever even door de online reviews. Ook bij minder gewichtige beslissingen – zoals ‘Waar bestellen we vandaag onze pizza?’ – spelen reviews een doorslaggevende rol. De kans is dus groot dat jouw potentiële klanten op exact dezelfde manier te werk gaan. Daarom geven we graag mee hoe je het meeste uit jouw online reviews haalt.

De SEO-technische meerwaarde van online reviews

Online reviews maken het Google makkelijker om de kwaliteit van jouw product of dienst te beoordelen. En daar is Google je dankbaar voor. Typ je ‘product x kopen’ in de zoekbalk? Dan verschijnt bovenaan in de zoekresultaten meteen een lijstje winkels met bijhorende sterren-rating. Maar alleen met voldoende reviews verovert jouw bedrijf daar een felbegeerd plekje. Daarom heb je er baat bij om veel reviews te verzamelen, zeker als je via fysieke winkels verkoopt.

Bovendien beschouwt Google online reviews als unieke content. Net zoals je er werk van maakt om geregeld nieuwe blogposts op je site te posten, loont het SEO-gewijs om reviews te laten binnenstromen. Gebruiken de reviewers ook nog eens een van je SEO-zoektermen in hun beoordeling? Dan is het effect op je ranking nog groter. Reviews die geen rekening houden met jouw SEO-strategie (awel merci 😉 ) kan je nog rechttrekken door zelf je zoekwoorden in je reactie te verwerken.

Sterretjes zien

Wanneer mensen onzeker zijn over een beslissing hechten ze veel waarde aan de mening van anderen. De online reviews op jouw product of dienst beïnvloeden hoe anderen ertegenover staan. Moet je daarom altijd mikken op de volle vijf sterren? Niet echt. De sterren zetten namelijk heel wat psychologische mechanismen in gang. Voor erg aandachtige potentiële kopers werkt een occasionele middelmatige review overtuigender dan een extreem positieve of negatieve review. De redenering hierachter is dat de plaatser van deze review wellicht grondig over zijn beoordeling nadacht. Dit in tegenstelling tot iemand die met een half uitgepakt product zijn allereerste indruk al naar nul of vijf sterren vertaalt.

Hoe online reviews verzamelen en verwerken?

Be careful what you wish for, ‘cause you just might get it. Als organisatie hoop je vooral op eerlijke reviews. Omdat je daar iets uit leert. Een doorsnee mens is echter vrij spaarzaam met complimentjes. Swipe even door de Facebook-reacties op een post van je favoriete krant, en je geloof in de mensheid krijgt een bescheiden deukje. Wanneer je jouw producten of diensten openstelt voor commentaar, ben je mentaal best voorbereid op een vleugje negativisme. Om ook de positieve online reviews een kans te geven, ga je als volgt te werk:

  • Verleid al je klanten tot een review
    Tevreden klanten denken er minder snel aan om een beoordeling achter te laten. Via een geautomatiseerde mailcampagne herinner je je klanten eraan dat ze over hun recente aankoop nog geen online review achterlieten. Een tip: zorg daarbij voor een eenvoudig invulformulier en voldoende tijd tussen de aankoop en de mail.

  • Reageer ook op de negatieve reviews
    Een ‘dank je wel’ op positieve online reviews is snel gepost. Voor de negatieve commentaren neem je best je tijd om echt inhoudelijk te reageren. Daarmee bedoelen we geen verwijzing naar je contactpagina. Probeer zo goed mogelijk te achterhalen waar het probleem ligt en kom meteen met oplossingen op de proppen. Niet alleen de ontevreden klant zal zijn mening over je product of service bijstellen. Ook potentiële klanten lezen in de openbare review hoe constructief jij reageert. En dat geeft jou een streepje voor.

  • Zet een winactie op
    De mening van je klanten is veel waard. Laat hen dat weten door een tegoedbon of prijs te verloten onder alle reviewers. Probeer in dat laatste geval iets aan te bieden waar de klant zeker interesse voor vertoont, op basis van eerder koopgedrag. Een tegoedbon kan je dan weer laten gelden vanaf een bepaald aankoopbedrag of op producten die herhaaldelijk besteld worden.

En om de daad meteen bij het laatste woord te voegen…

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars