Menu Close
 

3 redenen om je online statistieken nauwgezet op te volgen

Ontwaak de datafluisteraar in jezelf

Je zondagochtend komt stapvoets op gang. Behalve de afwas van de vorige twee dagen staat er niks dringends op de planning. Je swipet dan maar even door je Facebooktijdlijn en klikt bij gebrek aan interessante nieuwtjes de statistiekenpagina van je bedrijfsaccount open, want dat is alweer even geleden.

De grote blunder in dit verhaal? Je was waarschijnlijk beter met de afwas begonnen.

 

Een tweede grove fout: de statistieken van je social media snel tussendoor bekijken heeft weinig zin, ze verdienen minstens maandelijks een grondige analyse. Hetzelfde geldt voor de cijfers van je andere online kanalen, zoals je nieuwsbrief of website.

Het heeft bovendien geen nut om alle verzamelde data simpelweg in een overzichtelijke Excel-file te archiveren. Meten én interpreteren is weten. En wel om deze drie redenen.

 

1.

Leer je doelgroep beter kennen

Kleine nuances in je communicatie maken het verschil. Kijk maar naar je nieuwsbriefcampagne. In het beste geval gooit 70% van je nieuwsbriefabonnees je mail in hun virtuele vuilbakje. Een futloze of verkeerd gekozen onderwerpregel werkt dat proces nog in de hand.

Om de wegwerpcultuur wat tegen te werken, kan je kiezen voor een A/B-test. Daarmee probeer je in het begin van je campagne twee verschillende onderwerpregels uit. Vallen je klanten voor een nieuw product dat ze nu kunnen kopen, of laten ze zich eerder verleiden door een opsomming van enkele productverbeteringen? Na de test vertrekt de titel met de hoogste ‘open rate’ naar de rest van je contactenlijst.

 

2.

Meet het effect van je campagne

Zet je een specifieke campagne op poten? Dan is het verstandig om tijdelijk wat intensiever te cijferen en ontcijferen.

  • Naargelang het doel van je campagne graaf je de relevante cijfers op:
  • Helpt je Facebookpost mensen het online inschrijvingsformulier voor je opendeurdag terugvinden?
  • Bekijken mogelijke kopers je video lang genoeg om de call-to-action mee te pikken?
  • Wat zorgt voor het meeste verkeer naar je gloednieuwe website? Je nieuwsbriefitem, je Facebookadvertentie of die teasende tweet?
  • Verhoogt de populariteit van je Facebookpagina wanneer je je doelgroep om een like vraagt (naar het voorbeeld van Brico Sint-Truiden)?
  • Zijn je volgers op Twitter vroege vogels, of scrollen ze vooral ’s avonds door hun tweets?

Door je inspanningen dagelijks te evalueren en je communicatie bij te sturen waar nodig, vergroot je de slaagkans van je campagne.

 

3.

Pas je content aan

Wordt je wekelijkse Facebook-horoscoop keer op keer straal genegeerd? Dan zal die ook de komende maand wellicht niet aanslaan. Gesponsorde posts lijken in eerste instantie misschien een interessante quick fix voor dit probleem. Mits een bescheiden bijdrage aan Zuckerbergs spaarvarkentje kan zowat elke post immers kunstmatig massa’s Facebookers bereiken. Toch zitten er serieus wat gaten in die strategie. Want als 6.000 extra views amper twee clicks opleveren, heeft je investering haar doel gemist. Je blijft immers zitten met content die niet aansluit bij de interesses van je doelgroep.

Hoe achterhaal je wat wel werkt? Door verschillende soorten content de wereld in te sturen, de resultaten te interpreteren en daar elke keer weer lessen uit te trekken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 3,620 abonnees

Op zoek naar een vleugje magie?
Wij spreken graag met je af