Menu Close
 

3 tips om de media te halen in de zomermaanden

Over Tomorrowland, mojito en komkommers

Yes, het is zomer: de zwoelste, rustigste en mooiste periode van het jaar. Juli en augustus, dat betekent wegdromen in het magische beatparadijs Tomorrowland, vrienden bezoeken die je de laatste maanden enkel via Whatsapp gesproken hebt of je kippenchipolata op de barbecue marineren met een muntfrisse mojito.

Voor ons, PR-mensen, is de zomer om nog een andere reden de meest fascinerende periode van het jaar. Het is namelijk komkommertijd: die tijd van het jaar waarop journalisten met een vergrootglas speuren naar nieuws die naam waardig.

 

Op een doordeweekse dag in het jaar puilen mailboxen van tv-zenders, radiostations en krantenredacties uit met interessante feiten. Nieuwsmanagers en redacteurs screenen onverbiddelijk elk bericht, en pikken de lekkerste kersen uit de taart.

In juli en augustus ben je als journalist opgetogen als er überhaupt een kers op de taart ligt. Minder concurrentie dus. En dat biedt kansen, wanneer je als bedrijf of organisatie nog nieuws op de plank hebt liggen. Dit zijn drie tips om te scoren in de komkommertijd.

 

1.

Durf te communiceren

Ironisch genoeg zijn juni en september enorm drukke maanden voor een PR-bureau als het onze. In juni willen zaakvoerders, marketing managers of voorzitters nog snel-snel een persbericht uitsturen, om met een gerust gemoed naar een exotisch eiland te vertrekken. En na de zomer – in september – trappelen we van ongeduld om te communiceren naar de pers. Ons advies? Hou dat persbericht van juni even achter de hand, en stuur het in juli uit. Of vervroeg je persconferentie van september naar augustus. Vlak voor en na de zomer staan er niet alleen files op de Autoroute du Soleil, het is ook drummen om de aandacht van een journalist te vangen.

“Maar in juli en augustus volgt toch niemand het nieuws?” Het is zonder twijfel het vaakst gehoorde argument om onze zomerse suggestie te counteren. Vroeger, toen je nog een brief stuurde naar de redactie met de vraag de krant na te zenden naar je Spaanse vakantieadres, was dat ongetwijfeld het geval. Maar tegenwoordig? Eerlijk, in juli en augustus volg ik het nieuws net aandachtiger. Even ontsnappen uit de rat race van vergaderingen en door de krant bladeren in de tuin, dat is toch heerlijk? Zelfs aan het strand volgen we tegenwoordig de actualiteit op de voet, met dank (?) aan onze smartphone of tablet. Consumeren we minder nieuws in de zomer? Ik denk het niet. 

2.

Breng zomers nieuws

Nieuws moet bij voorkeur nieuw zijn, dat is nogal evident. Schotel dus geen opgewarmde kost voor, maar serveer actualiteit. Niemand is geïnteresseerd in je cijfers van een half jaar geleden. Maak van de nood een deugd, en kies voor een zomers thema. Zo speelde Brico Sint-Truiden handig in op het nakende einde van de soldenperiode: de doe-het-zelfzaak kondigde het einde van de korting aan, lanceerde in één adem een nieuwe beleefbox en wist zo de aandacht van heel wat lokale, Vlaamse en zelfs audiovisuele pers te trekken.

3.

Schrijf de juiste journalisten aan

De gemiddelde journalist is geen vroege vogel, dat is waar. Maar hij/zij kruipt wel vaak ’s avonds en in het weekend achter de laptop. En dus hebben journalisten recht op vakantie, net zoals wij. Wanneer je een persuitnodiging of persbericht verstuurt, lees dan ook de out-of-office berichten. Het heeft weinig zin te wachten op het antwoord van een journalist die op dat moment een pizza aansnijdt in Italië… Filter dus de stroom van afwezigheidsberichten, en forward je boodschap naar de tijdelijk vervang(st)er.

De voorbije dagen las ik op de voorpagina van de krant berichten over Kempische escortes, dolfijnen in hangmatten en gestolen ‘lachende kakskes’… Wie nog twijfelde: het is hartje komkommertijd. Hijs je dus even uit je strandstoel, en schrijf als de bliksem een persbericht. Blijf je liever languit van de zomer genieten? Bij Influarté staat de airco aan, dus bel of mail gerust naar het tropische Aalst-Dorp.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 3,620 abonnees

Op zoek naar een vleugje magie?
Wij spreken graag met je af