podcast maken ?

Liesbeth beantwoordt jouw
3 meestgestelde vragen

Proficiat, jouw blogs en vlogs krijgen een nieuw broertje

De afgelopen maanden kreeg je wellicht minstens één ‘podcast die je zeker eens moet checken’ voorgesteld. Door een deelgrage vriend, een interessante collega of een aangename radiostem die er naast zijn of haar liveshow nog een online programma op nahoudt. 

Denk jij bij ‘een podcast maken’ spontaan aan een IKEA-meubel? Dan gaat deze blogpost een en ander ophelderen. Ben jij die persoon die anderen podcasts aanraadt? Ook dan is het interessant om even naar onder te scrollen, en wat ideeën op te doen vooraleer je eerste podcast te maken over jouw bedrijf.

(Trouwens: de IKEA-podcast moet je zeker eens checken #nietgesponsord)

Vraag 1: Wat is een podcast? 
Een podcast is een radio-uitzending ‘on demand’. Een hele resem van die uitzendingen staat online klaar om jou te entertainen wanneer het jou uitkomt. Vergelijk het met Netflix. Je mist geen enkele aflevering van je favoriete show, zonder daarvoor een wekker in te moeten stellen of te sukkelen met je digicorder.
 
Deze vorm van niet-lineair uitzenden of broadcasten werd ten tijde van de iPod vooral populair onder radioamateurs. De naam ‘podcast’ – je voelt ‘m al komen – ontstond als samentrekking van die twee termen.
 
Een podcast maken, dat bleek al snel spek naar de bek van de Amerikanen. In België komt het voorlopig iets trager op gang. Hoewel de trend volop aan het overwaaien is, klikt op dit moment amper 7 procent van onze volwassenen regelmatig een podcast aan.
Vraag 2: Waarom is een podcast interessant voor mijn bedrijf? 
1. Pull-communicatie via blogs en filmpjes heb je intussen al onder de knie. Een podcast maken, dat dient jouw storytelling op een geheel eigen manier:
  • het is moeilijker om stukken te skippen dan bijvoorbeeld bij een blog (ja hoor, ik heb het gezien)
  • aangezien je in het oor van je publiek zit, creëer je een meer persoonlijke connectie
  • ook wie in de file staat, op de trein wacht of een jogske placeert kan meegenieten van jouw content
2. In een podcast laat je de tone of voice van je bedrijf makkelijker doorschemeren. Hou je het bij zakelijke gesprekken? Mag het wat luchtiger, met hier en daar een jingletje, …?
 
3. Voorlopig is er in België nog niet veel competitie. Jouw bedrijfspodcasts hebben dus weinig moeite om op te vallen.
 
4. Je hebt er ineens een platform bij om influencers mee op de kar te trekken. Want welke influencer wil geen 30 minuten lang zijn of haar brand in de kijker zetten in jouw populaire podcast?
 
5. Podcastluisteraars zijn doorgaans makkelijk te bereiken social media gebruikers. Bovendien kan je hen zien als de ‘doggies’ der doelgroepen: wie besluit een podcast te maken zal zijn trouwe fans zien terugkomen om nieuwe afleveringen te beluisteren.

make it all about the audience, and then you can't go wrong

Vraag 3. Een podcast maken, ok... maar wat moet ik vertellen? 

De stem is gesmeerd, de micro staat aan en je hebt je marketingmanager tegen midden volgende week De Eerste Podcastaflevering beloofd. Je popelt om een podcast te maken, met andere woorden. Maar waarover zou die dan wel moeten gaan?

Alles kan en alles mag! Zolang je consistent blijft in het uploaden van je wekelijkse (tweewekelijkse, maandelijkse, …) afleveringen, zit je op het goede spoor. Wat inspiratie voor de inhoud, wanneer je besluit een podcast te maken:
  • Ambassadeurs: laat je klanten aan het woord over hun ervaring met je bedrijf. Terwijl de meesten enige aversie vertonen ten opzichte van ‘mijne kop in beeld’, vergt een geluidsopname iets minder moed.
  • Experten: zorg er met je eigen versie van het wittejasseneffect voor dat ook de meerwaardezoekers verknocht geraken aan je podcast.
  • Panels: verzamel meerdere ervaringsdeskundigen rond de micro voor een geanimeerd gesprek rond een van je producten of diensten.
  • Reportages: gun luisteraars een blik achter de schermen met een wandeling langs de productielijn, een dag op pad met de CEO, een bezoek aan de bedrijfskeuken die enkel met duurzame producten werkt, …
Mits een beetje planning en voorbereiding kom je elke keer weer tot een mp3’tje dat je doelgroep van z’n sokken blaast.

Wil je een podcast maken? Of hou je het voorlopig op de ingeburgerde online communicatiemiddelen? Ons digitale team luistert graag naar jouw verhaal.

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief

  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 4,142 abonnees