Menu Close
 

Communicatiebureau Idearté viert 25 jaar met trendboek Perspectivo

Van billboard tot chatbot

Vandaag is het exact 25 jaar geleden dat het Truiense communicatiebureau Idearté ontstond. Dat jubileum vieren de drie vennoten (founding mother Patricia Robinne, Bert Stas en Aline Ghys) met een trendboek. In Perspectivo definiëren ze – samen met ‘huistrendwatcher’ Herman Konings – 5 trends, die in evenveel experimenten met klanten gestaafd worden.

1993 was het jaar dat Bill Clinton president van de VS werd. Dat Wittekerke voor het eerst op tv te zien was. Dat Lenny Kravitz de mythische single ‘Are You Gonna Go My Way’ uitbracht. Maar 1993 was ook het jaar waarin Idearté het levenslicht zag.

Van 1 naar 15, van handelaar naar KMO en multinational

In de daaropvolgende 25 jaar veranderde er heel wat: “Ik startte in mijn eentje in een klein bureau in het centrum van Sint-Truiden. Van daaruit overtuigde ik veel lokale handelaars. Na zes maanden volgden al een luchtvaartmaatschappij uit Brussel en een nationaal afslankmerk”, blikt ‘founding mother’ Patricia Robinne nostalgisch terug op de begindagen. “Anno 2018 bestaat ons team uit 15 leden en werken we vooral samen met middelgrote organisaties en bedrijven uit de wijde omgeving van Limburg.”  

Ook de dienstverlening is enorm verbreed, in functie van de laatste trends. “Waar communicatie vroeger beperkt bleef tot commercieel getinte offline acties (bv. billboards, huis-aan-huis folders, radioreclame,…), opent het internet ongeziene mogelijkheden. SEO/SEA, storytelling en influencers zijn in een vingerknip mainstream geworden. Chatbots, virtual reality en big data treden weldra in hun voetsporen”, aldus Bert Stas (medezaakvoerder Idearté). “Als full service communicatiebureau hebben we de basis – grafisch ontwerp, copywriting en strategie – dan ook verbreed met PR en alle aspecten van online communicatie.”

Trendboek Perspectivo

De beste manier om mee te zijn met de huidige trends, is anticiperen op wat komt. Daarom keken de drie zaakvoerders van Idearté naar aanleiding van het jubileum in de glazen bol. Een trendboek is het resultaat van dat denkwerk.

“We hebben zelf niet alle wijsheid in pacht”, zegt de jongste vennoot Aline Ghys. “Om onze visie te verrijken, bundelden we de krachten met ‘huistrendwatcher’ Herman Konings en onze klanten Avant, BFV, Bewel, Infraligne en Provincie Limburg. Samen kwamen we tot 5 trends, die we staafden aan de hand van evenveel experimenten. Die vijf trends zijn ‘we surprise’, ‘workcoms’, ‘multisensorieel’, ‘hyper 1/1’ en ‘Insta-PR vs. slow PR’.”

Op naar 2043

Wars van alle veranderingen, bleef de ziel van Idearté al die jaren hetzelfde. “Wie Idearté zegt, denkt aan emotie, creativiteit en betrokkenheid. We willen mensen ook de volgende 25 jaar blijven verrassen met creatieve communicatie”, besluiten de drie generaties Idearté in koor.

Je kan hier het volledige trendboek downloaden en doorbladeren.

Hieronder vatten we ze alvast kort voor jou samen:

  1. We surprise

Verrassen (‘surprise’) betekent anders communiceren dan je volgens de megatrends zou verwachten én daar beleving aan toevoegen. Het wij-gevoel (‘we’) versterk je door verregaande co-creatie, die uitmondt in co-productie: da’s het moment waarop klanten niet alleen ideeën helpen bedenken, maar deze – onder begeleiding van een coachende communicatieadviseur – ook zelf uitrollen.

  1. Workcoms

Bedrijven zoeken geen extra werk, ze zoeken extra werknemers. Daarom moet je uitgroeien tot een succesvolle club, die constant aan ‘employer branding’ doet. Daarnaast kan je werknemers verankeren door kennisdeling aan te moedigen en de (onderscheidende) bedrijfsmissie intern consequent en creatief te communiceren.  

  1. Multisensorieel

Bij digitale communicatie gebruik je vaak enkel de ogen. Door multisensoriële communicatie prikkel je ook de overige vier zintuigen, zodat emotie en duurzame beleving ontstaan.

  1. Hyper 1/1

Met een boodschap voor iedereen bereik je niemand. Doelgroepgerichte communicatie raakt mensen op het juiste moment met de juiste boodschap. Persoonlijke boodschappen garanderen een sterkere zelfidentificatie en hebben meer overtuigingskracht.

  1. Insta-PR vs. slow PR

PR verloopt op twee snelheden. Bij insta-PR bied je nieuws aan alle journalisten aan, op een snelle en visuele manier, of haak je in op de actualiteit. Bij slow PR ga je op zoek naar exclusieve verhalen, die je boetseert tot een primeur. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 3,620 abonnees