Zakelijke blog schrijven: je hebt bloggen en bloggen bloggen​

4 goede redenen om een blog op te starten

Als we het marketingplan van een klant opstellen, komt het regelmatig ter sprake. “Een blog schrijven, moet je doen. Heeft alleen maar voordelen.” En toch. Slechts 20% van de bedrijven blogt vandaag. Dat heeft uiteraard het voordeel dat er voor ons nog veel werk is. Maar het is vooral jammer dat veel bedrijven een groot potentieel onbenut laten. Want nieuwe, relevante content … lezers smullen ervan. Wel overtuigd om een zakelijke blog te schrijven? Verstandig, want bloggen heeft 4 grote voordelen.

Bloggen heeft 4 grote voordelen:

Schrijf je de bedrijfsnaam met of zonder hoofdletter? Welke lettergrootte gebruik je in mails? En welke kleuren gebruik je in publicaties? In jouw huisstijlhandboek vind je alle afspraken in één document.

Websites met blog genereren 400% meer zoekkansen

1. Zakelijke blog schrijven = gezien worden​

Websites met een blog trekken 55% meer bezoekers aan. Het geeft dan ook duidelijk meerwaarde. Het is persoonlijk, aanvullend, up-to-date en relevant. Doorspek dit met de nodige humor en je hebt gegarandeerd een voltreffer. Inspiratie? Kijk maar eens naar deze blog van InfraLigne. De behoefte om te vertellen en te communiceren is van alle tijden. Van rotstekening tot blog, weet je wel …

2. Bloggen = gevonden worden

Websites met een blog genereren 400% meer zoekkansen op Google. Mensen die een zakelijke blog schrijven proppen hun tekst – bewust of onbewust – vol ‘keywords’. Woorden waarop jouw doelpubliek zoekt. En Google werkt nu eenmaal zo dat het de meest relevante content bovenaan de resultatenlijst zet.

 

3. Zakelijke blog schrijven = vertrouwen krijgen

90% van de consumenten verkiest een blog boven reclame om een nieuw bedrijf, product of dienst te leren kennen. Een blog is bovendien het ideale forum om jouw expertise te laten zien. Hele dagen ben je met je vak bezig. Waarom niet tonen aan de buitenwereld wat voor kennis je in huis hebt? Zorg voor een onversneden, soms pikante, maar altijd spraakmakende mening. Investeringsmaatschappij Korys plaveit bijvoorbeeld de weg.

4. Bloggen = netwerken

Een blogpost op Facebook levert tussen de 25 en 50% meer respons op. Een goede blog zal snel gedeeld worden op andere sociale media. Mensen reageren hierop, abonneren zich of nemen een kijkje op je website. Een zakelijke blog schrijven betekent een band opbouwen. Een blog is dus ook perfect om (potentiële) klanten te betrekken. Neem gerust een voorbeeld aan Itzu, dat consequent haar inzichten deelt.
 
‘Waarover moet ik dan schrijven?’, hoor ik je nu denken. Wel, mogelijkheden zat. Schrijf over wat je doet, hoe je dit doet of waarom je dit doet (check zeker dit mooie voorbeeld van To The Point Events). Getuig over een leuk event, een goed klantencontact of een mijlpaal in de geschiedenis van je bedrijf. Pen iets persoonlijks neer, waar je wakker van ligt of wat je juist doet dromen. En als je echt geen inspiratie hebt, dan helpen wij graag een handje.

Zin om te praten over jouw blog? Knoop een gesprek aan met onze content specialist Bert

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief

  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 4,142 abonnees