Menu Close
 

Persconferentie organiseren? Dit zijn de vaakst gemaakte fouten in PR

Zo jaag je een journalist op de kast in 2 minuten

“Journalisten zijn ook maar gewone mensen.” Het is één van de wijze lessen die ik me in de oren liet knopen door mijn vroegere mentor. Het zijn geen opperwezens, die hovaardig oordelen en veroordelen. Geen aasgieren die je grijnzend fileren bij de kleinste misstap. Geen opportunisten die je paait met dure etentjes of zoet gefleem.

 

Neen, een journalist is een mens van vlees en bloed, net zoals jij en ik. Maar natuurlijk zijn er ongeschreven wetten. Dingen die echt niet door de beugel kunnen. Missers waar de oren van mediamensen (terecht) van beginnen te flapperen. Benieuwd hoe je een journalist in 2 minuten op de kast kan jagen?

 

1.

Gebruik je perstekst als veredelde advertentie

Bedrijven gedragen zich van nature commercieel. Ze willen verkopen, en daar is natuurlijk niks mis mee. Maar besef dat commerciële passages in een persbericht werken als een rode lap op een stier. Een persbericht is geen advertentie, een persconferentie geen verkoopgesprek. Bekijk het verhaal dus door de bril van een journalist, en bij uitbreiding zijn lezers. Som niet de fantastische features van jouw nieuwe speeltje op, maar leg uit welke impact je product heeft op het leven van de man in de straat. Wil je weten welke verhalen nieuwswaarde hebben? Doorloop dan even onze perstest. 

2.

Beloof gouden bergen (die er eigenlijk niet zijn)

Overweeg je een persconferentie te organiseren? Een persuitnodiging opmaken is balanceren op een dunne koord. Enerzijds wil je journalisten prikkelen, zodat ze ingaan op jouw uitnodiging. Maar anderzijds mag je het nieuws zelf nog niet prijsgeven. Voorwaar geen makkelijke evenwichtsoefening … maar trap alleszins niet in de klassieke val: creëer geen torenhoge verwachtingen die je tijdens de persconferentie niet kan waarmaken. Beloof vooraf geen gouden bergen om journalisten naar je persmoment te lokken, wanneer je verhaal in feite allesbehalve wereldschokkend is. Die tovertruc kan één keer goed uitpakken, maar werkt op lange termijn altijd contraproductief. 

3.

Stalking voor beginners

Journalisten checken wel degelijk hun mailbox. Heel vaak zelfs. Als er na het versturen van een persbericht geen artikel verschijnt of reactie komt, wil dat simpelweg zeggen dat je nieuwtje niet zwaar genoeg woog. Of dat je op dat moment net in concurrentie trad met een overdosis andere interessante persberichten. Per telefoon vragen of iemand het persbericht goed ontvangen heeft – laat staan je ongenoegen uiten wanneer een publicatie uitblijft – dat is echt not done.

4.

Maak eens een schrijffout

Onlangs ontving ik dit mailtje, als antwoord op een (nochtans heel interessant) persbericht: “Ontplooid … met t aub ;-)”. Het resultaat? Een blos op de wangen, nipt gecensureerde binnensmondse vloek en wanhopige zoektocht naar een verklaring (note to myself: ‘geen persberichten meer schrijven voor 10u ’s ochtends’). Journalisten zijn taalpuristen, een passie die we als PR-bureau met hen delen. Vermijd dus schrijffouten. Nu goed, één dt-fout om de vier jaar, voor dat gemiddelde teken ik onmiddellijk. Maar toch … Bij deze: sorry Kurt. 

5.

Vertel een leugentje om bestwil

Onlangs ontving ik dit mailtje, als antwoord op een (nochtans heel interessant) persbericht: “Ontplooid … met t aub ;-)”. Het resultaat? Een blos op de wangen, nipt gecensureerde binnensmondse vloek en wanhopige zoektocht naar een verklaring (note to myself: ‘geen persberichten meer schrijven voor 10u ’s ochtends’). Journalisten zijn taalpuristen, een passie die we als PR-bureau met hen delen. Vermijd dus schrijffouten. Nu goed, één dt-fout om de vier jaar, voor dat gemiddelde teken ik onmiddellijk. Maar toch … Bij deze: sorry Kurt. 

Heb je nog een eitje te pellen met een journalist? Combineer bovenstaande factoren in één persconferentie.
Succes verzekerd!

 
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 3,620 abonnees

Op zoek naar een vleugje magie?
Wij spreken graag met je af